Klasa:

I liceum

Przedmiot:

Matematyka

MATeMAtyka 1. Zakres podstawowy. Reforma 2019

<

Książka: MATeMAtyka 1. Zakres podstawowy. Reforma 2019

Jak się szybko uczyć?

Nauka, zwłaszcza na poziomie szkoły średniej to dla wielu uczniów spore wyzwanie mowa nie tylko o nowych przedmiotach, ale również o dużej ilości materiału, jaki muszą przyswoić. Dlatego nie dziwi fakt, że uczniowie, zwłaszcza pierwszych klas szkół średnich spędzają na nauce bardzo wiele czasu. Jednak mogą sobie znacząco pomóc w przyswojeniu wiedzy, pamiętając o kilku podstawowych zasadach. Stosując je, nie tylko oszczędzą sobie sporo czasu ale również mogą się uczyć znacznie łatwiej i szybciej.

Przede wszystkim na bieżąco

Systematyczność jest bardzo ważnym czynnikiem, jak chodzi o dobre przyswajanie wiedzy. Mowa tutaj przede wszystkim o tym, aby na bieżąco uzupełniać wiedzę, szczególnie w sytuacji gdy pewne zagadnienia nie do końca są dla ucznia zrozumiałe. W przypadku wielu przedmiotów, takich jak na przykład matematyka może się bowiem okazać, iż brak odpowiedniego zrozumienia nawet niewielkich części omawianych zagadnień może skończyć się problemami z rozumieniem dalszej części materiału. Nauczyciele zachęcają uczniów do tego, aby na lekcjach zgłaszali swoje problemy z rozumieniem materiału z ostatnich zajęć, dzięki czemu na bieżąco mogą im tłumaczyć najtrudniejsze dla nich kwestie. Systematyczność to nie tylko kwestia zapoznawania się z materiałem na bieżąco, ale również regularne odrabianie prac domowych. 

Prace domowe od razu

Prace domowe to nieodłączna część każdego przedmiotu w szkole. Jednakże uczniowie codziennie mają inny plan lekcji i bywa, że odkładają odrabianie prac zadanych przez nauczycieli na kolejne dni. To jednak nie jest dobre rozwiązanie, bowiem im dłużej się odwleka, tym więcej czasu potrzeba na odrobienie lekcji. Najlepiej zadane prace wykonywać tego samego dnia. Dzięki temu bowiem można bez problemu je zrobić, gdyż w głowie pozostaje dużo wiadomości z lekcji z tego samego dnia. Odkładanie realizacji zadań domowych sprawia, że część wiadomości ulatuje z głowy, dlatego uczeń musi ponownie się z nimi zapoznać, aby wykonać zadane prace. Tym samym musi na to poświęcić znacznie więcej czasu niż wcześniej, co z pewnością nie jest dla nich dobre. Ponadto przy odrabianiu prac domowych uczniowie powinni korzystać z odpowiednich pomocy, a przede wszystkim z podręcznika, który wybrał dla n ich nauczyciel. 

Jak korzystać z podręcznika?

Podręcznik to niezbędny element nauki każdego przedmiotu. W przypadku tak zwanych przedmiotów ścisłych, do których zalicza się matematyka, podręcznik jest niezbędny, aby można było w odpowiedni sposób przyswoić wiedzę. Wybór podręcznika leży po stronie nauczyciela, mogą oni zdecydować si e na jeden z tych, które zostały dopuszczone do nauki przez ministerstwo. Bardzo dużym zainteresowaniem wśród nauczycieli szkół średnich cieszy się https://www.zadania.pl/matematyka/ksiazka/4/matematyka-1-zakres-podstawowy-reforma-2019?fbclid=IwAR0gRYMXq76oZUno1pUeGUFvQlR5YkwVXld9AcYocp-HfeiMftP_U8Rvigw, wskazywany jako jeden z lepiej napisanych i ułatwiających naukę podręczników. Ze względu na trudność zagadnień w nich przedstawionych w nim zagadnień podręcznik podzielony jest na działy, opisujące konkretne kwestie matematyczne. Są one ułożone tak, aby uczniowie do nauki posiadali wcześniej niezbędne wiadomości. Wszystkie informacje podawane są przede wszystkim w bardzo czytelny sposób, tak aby uczniowie mogli niemalże intuicyjnie odnaleźć to co im potrzeba. Szczególnie jak chodzi o najważniejsze definicje czy wzory, są one często wyróżnione poprzez kolor i wielkość czcionki czy też obramowane. To powoduje że nawet przeglądając podręcznik szybko można je odnaleźć wzrokiem w razie konieczności. Po każdej lekcji w podręczniku znajdują się zadania, które wspomagają naukę konkretnych zagadnień. Lekcje tłumaczone w podręczniku są również opisywane na podstawie przykładów, co dla uczniów jest dodatkową pomocą jak chodzi o sposób rozumienia tego, jak należy poprawnie rozwiązywać konkretne zadania. Zadania do samodzielnego wykonania przez uczniów mają pomóc im przyswoić znacznie większą ilość wiedzy i przede wszystkim zmusić do samodzielnego myślenia i wyszukiwania sposobów rozwiązywania zadań. Proces ten uczniowie powinny realizować samodzielnie, zaś na końcu podręcznika mogą znaleźć rozwiązania tych zadań. To umożliwia weryfikację poprawności uzyskanego wyniku. Jednakże uczniowie mogą sprawdzić jedynie sam wynik,  nie widzą sposobu rozwiązania zadania. Jeśli uzyskany wynik jest błędny i nie zgadza się z tym podanym w podręczniku wówczas oznacza to popełnienie błędu w sposobie rozwiązywania. Oczywiście podręcznik zawiera również zadania, co do których nie podano wyników. Te zazwyczaj są przez nauczycieli wskazywane jako zadania do rozwiązania w ramach prac domowych. 

Podręcznik zawiera również ciekawie opisane podsumowania konkretnych działów. W przypadku gdy są one obszerne często takich podsumowań jest więcej. Mają one na celu przede wszystkim przypomnienie nabytych wiadomości z danego działu, bywa bowiem że ich przerobienie zajmuje sporo czasu. Ponadto bardzo często w takich podsumowaniach znaleźć można również wzory i definicje, potrzebne do rozwiązywania zadań w danym dziale. Dla uczniów to sposób na szybkie ich wyszukanie, jeśli akurat ich potrzebują. W całym podręczniku znajduje się także przypomnienie najważniejszych wiadomości ze szkoły podstawowej, jeśli wiedza ta związana jest z aktualnie przerabianym działem. 

Systematyczność w nauce i odrabianiu lekcji, odpowiednie korzystanie z podręcznika jak również nieco dyscypliny sprawia, że nauka staje się znacznie łatwiejsza. Ponadto w przypadku matematyki nie można zapominać o tym, że zrozumienie zagadnień matematycznych wiąże się także z łatwiejszym zrozumieniem innych przedmiotów. Dlatego przyswojenie tej wiedzy pozwala na lepsze zrozumienie również innych przedmiotów i znacznie szybszą naukę. Dzięki temu uczniowie mają znacznie więcej wolnego czasu, który mogą przeznaczyć na odpoczynek i relaks, co jest równie ważne jak nauka. Dzięki temu bowiem odpoczywa również ich mózg, który zregenerowany pracuje o wiele lepiej i szybciej przyswaja wiedzę. 

Informacje o książce:

Rok wydania

2020

Wydawnictwo

Nowa Era

Autorzy

Wojciech Babiański, Lech Chańko, Karolina Wej

ISBN

978-83-267-3485-4

Rodzaj książki

Podręcznik

Zadania i ich rozwiązania:



Wymień dzielniki liczby:

Rozwiązanie: