Wyb├│r strony:
Zadania i ich rozwi─ůzania:


Wymień dzielniki liczby:

MATeMAtyka 1. Zakres podstawowy. Reforma 2019 ─ćwiczenie 1 strona 10

Rozwi─ůzanie:

MATeMAtyka 1. Zakres podstawowy. Reforma 2019 rozwi─ůzania

Jak si─Ö szybko uczy─ç?

Nauka, zw┼éaszcza na poziomie szko┼éy ┼Ťredniej to dla wielu uczni├│w spore wyzwanie mowa nie tylko o nowych przedmiotach, ale r├│wnie┼╝ o du┼╝ej ilo┼Ťci materia┼éu, jaki musz─ů przyswoi─ç. Dlatego nie dziwi fakt, ┼╝e uczniowie, zw┼éaszcza pierwszych klas szk├│┼é ┼Ťrednich sp─Ödzaj─ů na nauce bardzo wiele czasu. Jednak mog─ů sobie znacz─ůco pom├│c w przyswojeniu wiedzy, pami─Ötaj─ůc o kilku podstawowych zasadach. Stosuj─ůc je, nie tylko oszcz─Ödz─ů sobie sporo czasu ale r├│wnie┼╝ mog─ů si─Ö uczy─ç znacznie ┼éatwiej i szybciej.

Przede wszystkim na bie┼╝─ůco

Systematyczno┼Ť─ç jest bardzo wa┼╝nym czynnikiem, jak chodzi o dobre przyswajanie wiedzy. Mowa tutaj przede wszystkim o tym, aby na bie┼╝─ůco uzupe┼énia─ç wiedz─Ö, szczeg├│lnie w sytuacji gdy pewne zagadnienia nie do ko┼äca s─ů dla ucznia zrozumia┼ée. W przypadku wielu przedmiot├│w, takich jak na przyk┼éad matematyka mo┼╝e si─Ö bowiem okaza─ç, i┼╝ brak odpowiedniego zrozumienia nawet niewielkich cz─Ö┼Ťci omawianych zagadnie┼ä mo┼╝e sko┼äczy─ç si─Ö problemami z rozumieniem dalszej cz─Ö┼Ťci materia┼éu. Nauczyciele zach─Öcaj─ů uczni├│w do tego, aby na lekcjach zg┼éaszali swoje problemy z rozumieniem materia┼éu z ostatnich zaj─Ö─ç, dzi─Öki czemu na bie┼╝─ůco mog─ů im t┼éumaczy─ç najtrudniejsze dla nich kwestie. Systematyczno┼Ť─ç to nie tylko kwestia zapoznawania si─Ö z materia┼éem na bie┼╝─ůco, ale r├│wnie┼╝ regularne odrabianie prac domowych. 

Prace domowe od razu

Prace domowe to nieod┼é─ůczna cz─Ö┼Ť─ç ka┼╝dego przedmiotu w szkole. Jednak┼╝e uczniowie codziennie maj─ů inny plan lekcji i bywa, ┼╝e odk┼éadaj─ů odrabianie prac zadanych przez nauczycieli na kolejne dni. To jednak nie jest dobre rozwi─ůzanie, bowiem im d┼éu┼╝ej si─Ö odwleka, tym wi─Öcej czasu potrzeba na odrobienie lekcji. Najlepiej zadane prace wykonywa─ç tego samego dnia. Dzi─Öki temu bowiem mo┼╝na bez problemu je zrobi─ç, gdy┼╝ w g┼éowie pozostaje du┼╝o wiadomo┼Ťci z lekcji z tego samego dnia. Odk┼éadanie realizacji zada┼ä domowych sprawia, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç wiadomo┼Ťci ulatuje z g┼éowy, dlatego ucze┼ä musi ponownie si─Ö z nimi zapozna─ç, aby wykona─ç zadane prace. Tym samym musi na to po┼Ťwi─Öci─ç znacznie wi─Öcej czasu ni┼╝ wcze┼Ťniej, co z pewno┼Ťci─ů nie jest dla nich dobre. Ponadto przy odrabianiu prac domowych uczniowie powinni korzysta─ç z odpowiednich pomocy, a przede wszystkim z podr─Öcznika, kt├│ry wybra┼é dla n ich nauczyciel. 

Jak korzysta─ç z podr─Öcznika?

Podr─Öcznik to niezb─Ödny element nauki ka┼╝dego przedmiotu. W przypadku tak zwanych przedmiot├│w ┼Ťcis┼éych, do kt├│rych zalicza si─Ö matematyka, podr─Öcznik jest niezb─Ödny, aby mo┼╝na by┼éo w odpowiedni spos├│b przyswoi─ç wiedz─Ö. Wyb├│r podr─Öcznika le┼╝y po stronie nauczyciela, mog─ů oni zdecydowa─ç si e na jeden z tych, kt├│re zosta┼éy dopuszczone do nauki przez ministerstwo. Bardzo du┼╝ym zainteresowaniem w┼Ťr├│d nauczycieli szk├│┼é ┼Ťrednich cieszy si─Ö https://www.zadania.pl/matematyka/ksiazka/4/matematyka-1-zakres-podstawowy-reforma-2019?fbclid=IwAR0gRYMXq76oZUno1pUeGUFvQlR5YkwVXld9AcYocp-HfeiMftP_U8Rvigw, wskazywany jako jeden z lepiej napisanych i u┼éatwiaj─ůcych nauk─Ö podr─Öcznik├│w. Ze wzgl─Ödu na trudno┼Ť─ç zagadnie┼ä w nich przedstawionych w nim zagadnie┼ä podr─Öcznik podzielony jest na dzia┼éy, opisuj─ůce konkretne kwestie matematyczne. S─ů one u┼éo┼╝one tak, aby uczniowie do nauki posiadali wcze┼Ťniej niezb─Ödne wiadomo┼Ťci. Wszystkie informacje podawane s─ů przede wszystkim w bardzo czytelny spos├│b, tak aby uczniowie mogli niemal┼╝e intuicyjnie odnale┼║─ç to co im potrzeba. Szczeg├│lnie jak chodzi o najwa┼╝niejsze definicje czy wzory, s─ů one cz─Östo wyr├│┼╝nione poprzez kolor i wielko┼Ť─ç czcionki czy te┼╝ obramowane. To powoduje ┼╝e nawet przegl─ůdaj─ůc podr─Öcznik szybko mo┼╝na je odnale┼║─ç wzrokiem w razie konieczno┼Ťci. Po ka┼╝dej lekcji w podr─Öczniku znajduj─ů si─Ö zadania, kt├│re wspomagaj─ů nauk─Ö konkretnych zagadnie┼ä. Lekcje t┼éumaczone w podr─Öczniku s─ů r├│wnie┼╝ opisywane na podstawie przyk┼éad├│w, co dla uczni├│w jest dodatkow─ů pomoc─ů jak chodzi o spos├│b rozumienia tego, jak nale┼╝y poprawnie rozwi─ůzywa─ç konkretne zadania. Zadania do samodzielnego wykonania przez uczni├│w maj─ů pom├│c im przyswoi─ç znacznie wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç wiedzy i przede wszystkim zmusi─ç do samodzielnego my┼Ťlenia i wyszukiwania sposob├│w rozwi─ůzywania zada┼ä. Proces ten uczniowie powinny realizowa─ç samodzielnie, za┼Ť na ko┼äcu podr─Öcznika mog─ů znale┼║─ç rozwi─ůzania tych zada┼ä. To umo┼╝liwia weryfikacj─Ö poprawno┼Ťci uzyskanego wyniku. Jednak┼╝e uczniowie mog─ů sprawdzi─ç jedynie sam wynik,  nie widz─ů sposobu rozwi─ůzania zadania. Je┼Ťli uzyskany wynik jest b┼é─Ödny i nie zgadza si─Ö z tym podanym w podr─Öczniku w├│wczas oznacza to pope┼énienie b┼é─Ödu w sposobie rozwi─ůzywania. Oczywi┼Ťcie podr─Öcznik zawiera r├│wnie┼╝ zadania, co do kt├│rych nie podano wynik├│w. Te zazwyczaj s─ů przez nauczycieli wskazywane jako zadania do rozwi─ůzania w ramach prac domowych. 

Podr─Öcznik zawiera r├│wnie┼╝ ciekawie opisane podsumowania konkretnych dzia┼é├│w. W przypadku gdy s─ů one obszerne cz─Östo takich podsumowa┼ä jest wi─Öcej. Maj─ů one na celu przede wszystkim przypomnienie nabytych wiadomo┼Ťci z danego dzia┼éu, bywa bowiem ┼╝e ich przerobienie zajmuje sporo czasu. Ponadto bardzo cz─Östo w takich podsumowaniach znale┼║─ç mo┼╝na r├│wnie┼╝ wzory i definicje, potrzebne do rozwi─ůzywania zada┼ä w danym dziale. Dla uczni├│w to spos├│b na szybkie ich wyszukanie, je┼Ťli akurat ich potrzebuj─ů. W ca┼éym podr─Öczniku znajduje si─Ö tak┼╝e przypomnienie najwa┼╝niejszych wiadomo┼Ťci ze szko┼éy podstawowej, je┼Ťli wiedza ta zwi─ůzana jest z aktualnie przerabianym dzia┼éem. 

Systematyczno┼Ť─ç w nauce i odrabianiu lekcji, odpowiednie korzystanie z podr─Öcznika jak r├│wnie┼╝ nieco dyscypliny sprawia, ┼╝e nauka staje si─Ö znacznie ┼éatwiejsza. Ponadto w przypadku matematyki nie mo┼╝na zapomina─ç o tym, ┼╝e zrozumienie zagadnie┼ä matematycznych wi─ů┼╝e si─Ö tak┼╝e z ┼éatwiejszym zrozumieniem innych przedmiot├│w. Dlatego przyswojenie tej wiedzy pozwala na lepsze zrozumienie r├│wnie┼╝ innych przedmiot├│w i znacznie szybsz─ů nauk─Ö. Dzi─Öki temu uczniowie maj─ů znacznie wi─Öcej wolnego czasu, kt├│ry mog─ů przeznaczy─ç na odpoczynek i relaks, co jest r├│wnie wa┼╝ne jak nauka. Dzi─Öki temu bowiem odpoczywa r├│wnie┼╝ ich m├│zg, kt├│ry zregenerowany pracuje o wiele lepiej i szybciej przyswaja wiedz─Ö. 

Informacje o ksi─ů┼╝ce:

Rok wydania

2020

Wydawnictwo

Nowa Era

Autorzy

Wojciech Babiański, Lech Chańko, Karolina Wej

ISBN

978-83-267-3485-4