Wyb├│r strony:
Zadania i ich rozwi─ůzania:


Wymień dzielniki liczby:

a) 12

b) 28

c) 36

d) 48

MATeMAtyka 1. Zakres podstawowy i rozszerzony. Reforma 2019 ─ćwiczenie 1 strona 10

Rozwi─ůzanie:

MATeMAtyka 1. Zakres podstawowy i rozszerzony. Reforma 2019 rozwi─ůzania

 Jak skutecznie pom├│c sobie w matematyce?

Matematyka nazywa jest kr├│low─ů nauk, ale tak┼╝e jednym z trudniejszych przedmiot├│w, bez wzgl─Ödu na etap szko┼éy. Jednak stosuj─ůc pewne triki mo┼╝na sobie pom├│c w skutecznej nauce tego przedmiotu, co pozwoli sko┼äczy─ç szko┼é─Ö bez wi─Ökszych stres├│w o matematyk─Ö. 

Korzysta─ç z podr─Öcznika

Cz─Östo matematyka wskazywana jest jako trudny przedmiot w pierwszych klasach szko┼éy ┼Ťredniej. Nowi nauczyciele, nowy program i szko┼éa ÔÇô to wszystko sk┼éada si─Ö na to, ┼╝e uczniowie mog─ů mie─ç problemy z tym przedmiotem. Podobnie jak w szkole podstawowej, r├│wnie┼╝ w szkole ┼Ťredniej to nauczyciel decyduje o wyborze podr─Öcznika. W znacznej wi─Ökszo┼Ťci decyduj─ů si─Ö oni na pozycje tego samego wydawnictwa, bez wzgl─Ödu na to, dla kt├│rej klasy jest on wybierany. Jednym z tych, kt├│ry nauczyciele wybieraj─ů cz─Östo jest https://www.zadania.pl/matematyka/ksiazka/8/matematyka-1-zakres-podstawowy-i-rozszerzony-reforma-2019?fbclid=IwAR0hj36038Xv0sZ4rhJ0d2mn69wPEaizShvOoQAII4FAev0quYC5Q1XpmUg. Jego zalet─ů jest przede wszystkim czytelny spos├│b przekazania informacji, co dla uczni├│w jest bardzo wa┼╝ne. Podczas nauki bowiem powinni korzysta─ç z podr─Öcznika, gdy┼╝ to na nim bazuj─ů nauczyciele, t┼éumacz─ůc kolejne zagadnienia. Przy ka┼╝dym nowym temacie maj─ů wyra┼║nie zaznaczone najwa┼╝niejsze informacje, te kt├│re powinni zapami─Öta─ç s─ů zapisane tak, aby od razu mo┼╝na by┼éo je wy┼éapa─ç wzrokiem. Zalet─ů podr─Öcznika jest r├│wnie┼╝ bardzo czytelny spos├│b wpisania przypomnie┼ä informacji ze szko┼éy podstawowej, je┼Ťli s─ů one niezb─Ödne do przyswojenia danego tematu. 

Nauka poprzez praktyk─Ö

Nauka poprzez praktyk─Ö jest niezwykle wa┼╝na, dlatego r├│wnie┼╝ w podr─Öczniku zastosowano taki w┼éa┼Ťnie spos├│b. Zagadnienia s─ů jasno opisane, a spos├│b rozwi─ůzywania zada┼ä jest pokazany na przyk┼éadach, dzi─Öki czemu bez trudu mo┼╝na zrozumie─ç poszczeg├│lne etapy wykonywania dzia┼éa┼ä. W matematyce bowiem zrozumienie tematu jest bardzo istotne, bez tego bowiem nie ma mo┼╝liwo┼Ťci zrozumienia kolejnych dzia┼éa┼ä. Jednak┼╝e ze wzgl─Ödu na bardzo wiele mo┼╝liwo┼Ťci rozwi─ůzywania zada┼ä, na przyk┼éad poprzez przekszta┼écanie wzor├│w matematycznych nie wszystko jest mo┼╝liwe do wyja┼Ťnienia w jednym dziale ksi─ů┼╝ki. Dlatego te┼╝ uczniowie powinno samodzielnie r├│wnie┼╝ pr├│bowa─ç poszerza─ç swoje umiej─Ötno┼Ťci w┼éa┼Ťnie poprzez rozwi─ůzywanie zada┼ä. W podr─Öczniku mog─ů znale┼║─ç wiele ─çwicze┼ä, kt├│re mog─ů rozwi─ůzywa─ç samodzielnie. Maj─ů one bardzo zr├│┼╝nicowany poziom, dzi─Öki czemu lepiej mog─ů zrozumie─ç temat i nauczy─ç si─Ö rozwi─ůzywa─ç problemy z danego zagadnienia o wiele lepiej. Zesp├│┼é tworz─ůcy podr─Öcznik pomy┼Ťla┼é o tym, aby uczniowie mieli jak najlepsz─ů pomoc. Dlatego na ko┼äcu podr─Öcznika mog─ů znale┼║─ç rozwi─ůzania tych w┼éa┼Ťnie ─çwicze┼ä. Mog─ů zweryfikowa─ç czy uzyskany wynik jest zgodny z tym, kt├│ry wyszed┼é im przy samodzielnym wykonywaniu ─çwiczenia. Jednak┼╝e spis zawiera jedynie samo rozwi─ůzanie, nie ma podanego sposobu wykonania zadania. Dlatego uczniowie samodzielnie musz─ů doj┼Ť─ç do tego, w jaki spos├│b wykona─ç konkretne ─çwiczenia. Oczywi┼Ťcie znajduje si─Ö w ka┼╝dym dziale r├│wnie┼╝ sporo zda┼ä, kt├│rych rozwi─ůzania nie s─ů podane w podr─Öczniku. Te najcz─Ö┼Ťciej nauczyciele zadaj─ů do samodzielnego rozwi─ůzania w domu jako prace domowe.

Przypomnienie po pewnym dziale

W ka┼╝dym dziale podr─Öcznika t┼éumaczone s─ů zazwyczaj konkretne zagadnienia. Dlatego dobrze jest po zapoznaniu si─Ö z tematem podsumowa─ç przyswojone wiadomo┼Ťci. Podsumowanie dost─Öpne w podr─Öczniku zawiera wszystkie najwa┼╝niejsze informacje z danego dzia┼éu, czyli takie jak definicje kt├│re trzeba pami─Öta─ç czy wa┼╝ne wzory. Zebrane w jednym miejscu pozwalaj─ů przypomnie─ç sobie materia┼é, kt├│ry przerabiany by┼é cz─Östo przez d┼éugi czas. Ponadto w podsumowaniu dzia┼éu znajduj─ů si─Ö zadania, kt├│re pozwol─ů przypomnie─ç sobie spos├│b rozwi─ůzywania na podstawie informacji, kt├│rych si─Ö nauczyli. Takie podsumowania s─ů podobne do prac klasowych, kt├│re nauczyciele organizuj─ů uczniom po przerobieniu dzia┼éu. Nauczyciele dodatkowo maj─ů do dyspozycji ksi─ů┼╝ki przeznaczone dla nich, kt├│re zawieraj─ů zadania niedost─Öpne w podr─Öcznikach dla uczni├│w. Bywa, ┼╝e wykorzystuj─ů je do tworzenia prac klasowych. Dlatego tak wa┼╝ne jest to, aby nauczy─ç si─Ö skutecznie korzysta─ç z podr─Öcznika. 

Regularne odrabianie prac domowych

Nie tylko w przypadku matematyki, ale r├│wnie┼╝ wielu innych przedmiot├│w bardzo wa┼╝ne jest to, aby nie odk┼éada─ç nauki i odrabiania prac domowych na p├│┼║niejszy czas. Regularne wykonywania zada┼ä domowych pozwala na bie┼╝─ůco uzupe┼énia─ç braki w wiedzy, mo┼╝na bowiem szybko zauwa┼╝y─ç, kt├│re kwestie sprawiaj─ů najwi─Öcej problem├│w. Wtedy mo┼╝na przy┼éo┼╝y─ç si─Ö znacznie bardziej do nauki i spr├│bowa─ç zrozumie─ç te zagadnienia. Ponadto prace domowe odrabianie bezpo┼Ťrednio po lekcjach pozwalaj─ů wykona─ç je o wiele lepiej i szybciej, gdy┼╝ w g┼éowie pozostaj─ů wiadomo┼Ťci przekazane tego samego dnia przez nauczyciela na lekcjach. Odk┼éadanie odrabiania  prac domowych mo┼╝e sprawi─ç, ┼╝e pewnego dnia ucze┼ä b─Ödzie mia┼é do nadrobienia zadania z wielu przedmiot├│w, co nie tylko zajmie sporo czasu ale mo┼╝e r├│wnie┼╝ powodowa─ç spore problemy. Wielu nauczycieli ch─Ötnie t┼éumaczy uczniom zagadnienia, kt├│re stanowi─ů dla nich problem i omawiane by┼éy na poprzednich zaj─Öciach. Dlatego je┼Ťli uczniowie na bie┼╝─ůco sprawdzaj─ů swoj─ů wiedz─Ö, mog─ů r├│wnie┼╝ na bie┼╝─ůco zwraca─ç si─Ö do nauczycieli o wyt┼éumaczenie niezrozumia┼éych dla nich kwestii. Brak zrozumienia nawet cz─Ö┼Ťci zagadnie┼ä mo┼╝e powodowa─ç problemy z dalszym rozumieniem tematu. Tym samym po pewnym czasie mo┼╝e by─ç bardzo wiele zaleg┼éo┼Ťci, kt├│rych odrobienie wymaga─ç b─Ödzie bardzo du┼╝ej ilo┼Ťci czasu. Z racji tego, ┼╝e szko┼éa ┼Ťrednia to bardzo szeroki zakres materia┼éu i jest on zazwyczaj odmienny ni┼╝ to, co uczniowie znaj─ů ze szko┼éy podstawowej, nie dziwi fakt, ┼╝e nauka jest dla nich sporym wyzwaniem. Z pewno┼Ťci─ů jednak przy odrobinie ch─Öci mo┼╝liwe jest, aby si─Ö nauczy─ç wszystkich zagadnie┼ä i bez problemu uzyska─ç jak najlepsze oceny z wielu przedmiot├│w w tym tak┼╝e z matematyki. Poniewa┼╝ matematyka wi─ů┼╝e si─Ö z wieloma innymi przedmiotami, dobre jej zrozumienie pozwala o wiele szybciej przyswaja─ç wiedz─Ö r├│wnie┼╝ z innych przedmiot├│w. 

Informacje o ksi─ů┼╝ce:

Rok wydania

2019

Wydawnictwo

Nowa Era

Autorzy

Wojciech Babiański, Lech Chańko, Karolina Wej

ISBN

978-83-267-3486-1