Przeczytaj temat szkicu interpretacyjnego oraz załączony do niego wiersz Juliusza Słowackiego.
a) Wskaż w temacie pracy problem do rozważenia. Zwróć uwagę na słowa wyobraźnia i pamięć. Wyjaśnij ich znaczenie, korzystając z dostępnych słowników.
b) Wykorzystaj swoją wiedzę o epoce i przypomnij, czym dla romantyka była wyobraźnia, a czym - pamięć.
c) Zanotuj podstawowe informacje o Juliuszu Słowackim - autorze podanego utworu. Zwróć uwagę na najważniejsze fakty z jego życia.
d) Przeanalizuj uważnie wiersz (Jeżeli kiedy – w tej mojej krainie). Wyjaśnij, w jaki sposób wykreowano w utworze przestrzeń. Czy jest to świat wyobrażony, czy zapamiętany? Jaka refleksja towarzyszy tej kreacji? Jaki stosunek do ukazanego świata przedstawia osoba mówiąca?
e) Wymień inne utwory romantyczne, które podejmują ten sam problem i są zgodne z wymową wiersza Słowackiego. Wybierz jeden utwór, który posłuży Ci w szkicu jako drugi (wymagany) tekst do analizy i interpretacji. Pozostałe teksty wykorzystaj jako kontekst literacki poszerzający uzasadnienie.
f) Wybierz i omów inne przydatne konteksty interpretacyjne (np. Biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, filozoficzny, kulturowy). Poszukaj opinii badaczy epoki, które posłużą do objaśnienia i oceny rozważanego problemu. Zanotuj odpowiednie cytaty, sentencje, aforyzmy.
g) Na podstawie zgromadzonego materiału sporządź szczegółowy plan twórczy (kompozycyjny) szkicu. Pamiętaj, aby zawierał najważniejsze elementy (wprowadzenie do tematu, sformułowanie stanowiska, argumenty, przykłady, konteksty, wnioski końcowe) i pokazywał przyjęty schemat kompozycyjny (wstęp, rozwinięcie, zakończenie).
h) Przygotuj wstęp szkicu. Zredaguj jeden akapit wprowadzający, w którym rozważysz, czym jest przestrzeń wyobrażona, a czym - przestrzeń zapamiętana. Wykorzystaj zapisy zawarte w planie twórczym.
i) Zredaguj na podstawie planu pierwszy akapit rozwinięcia, w którym uzasadnisz wstępne rozważania. Przedstaw w akapicie argumentację z elementami interpretacji Słowackiego. Uwzględnij odpowiednie konteksty, które pogłębią odczytanie utworu.
Zaloguj się lub stwórz nowe konto
aby zobaczyć zadanie!
Zadaj pytanie tutaj i otrzymaj rozwiazanie w kilka sekund!
Warto wiedzieć
Zadanie o treści: Przeczytaj temat szkicu interpretacyjnego oraz załączony do niego wiersz Juliusza Słowackiego. a) Wskaż w temacie pracy problem do rozważenia. Zwróć uwagę na słowa wyobraźnia i pamięć. Wyjaśnij ich znaczenie, korzystając z dostępnych słowników. b) Wykorzystaj swoją wiedzę o epoce i przypomnij, czym dla romantyka była wyobraźnia, a czym - pamięć. c) Zanotuj podstawowe informacje o Juliuszu Słowackim - autorze podanego utworu. Zwróć uwagę na najważniejsze fakty z jego życia. d) Przeanalizuj uważnie wiersz (Jeżeli kiedy – w tej mojej krainie). Wyjaśnij, w jaki sposób wykreowano w utworze przestrzeń. Czy jest to świat wyobrażony, czy zapamiętany? Jaka refleksja towarzyszy tej kreacji? Jaki stosunek do ukazanego świata przedstawia osoba mówiąca? e) Wymień inne utwory romantyczne, które podejmują ten sam problem i są zgodne z wymową wiersza Słowackiego. Wybierz jeden utwór, który posłuży Ci w szkicu jako drugi (wymagany) tekst do analizy i interpretacji. Pozostałe teksty wykorzystaj jako kontekst literacki poszerzający uzasadnienie. f) Wybierz i omów inne przydatne konteksty interpretacyjne (np. Biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, filozoficzny, kulturowy). Poszukaj opinii badaczy epoki, które posłużą do objaśnienia i oceny rozważanego problemu. Zanotuj odpowiednie cytaty, sentencje, aforyzmy. g) Na podstawie zgromadzonego materiału sporządź szczegółowy plan twórczy (kompozycyjny) szkicu. Pamiętaj, aby zawierał najważniejsze elementy (wprowadzenie do tematu, sformułowanie stanowiska, argumenty, przykłady, konteksty, wnioski końcowe) i pokazywał przyjęty schemat kompozycyjny (wstęp, rozwinięcie, zakończenie). h) Przygotuj wstęp szkicu. Zredaguj jeden akapit wprowadzający, w którym rozważysz, czym jest przestrzeń wyobrażona, a czym - przestrzeń zapamiętana. Wykorzystaj zapisy zawarte w planie twórczym. i) Zredaguj na podstawie planu pierwszy akapit rozwinięcia, w którym uzasadnisz wstępne rozważania. Przedstaw w akapicie argumentację z elementami interpretacji Słowackiego. Uwzględnij odpowiednie konteksty, które pogłębią odczytanie utworu.
Zadanie zweryfikowane przez pracownika serwisu
Rozwiązanie tego zadania przygotował nauczyciel
Nauczyciel języka polskiego klas I - IV LO / Technikum Interesuje się historią języka polskiego oraz jego ewolucją, a także badaniami lingwistycznymi.
Maciej Kuć posiada 4550 rozwiązanych zadań w naszym serwisie
Rok wydania
2020
Wydawnictwo
Nowa Era
Autorzy
Małgorzata Chmiel, Anna Cisowska, Joanna Kościerzyńska, Helena Kusy, Anna Równy, Aleksandra Wróblewska
ISBN
978-83-267-3965-1
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 1 strona 105
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 5 strona 203
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 4 strona 54
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 2 strona 119
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 7 strona 213
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 4 strona 200
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 3 strona 92
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 4 strona 361
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 3 strona 256
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 8 strona 112
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 3 strona 79
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 1 strona 102
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 6 strona 165
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 7 strona 252
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 zadanie 3 strona 154