Wybór strony:

Przeczytaj temat szkicu interpretacyjnego oraz załączony do niego wiersz Juliusza Słowackiego.  

a) Wskaż w temacie pracy problem do rozważenia. Zwróć uwagę na słowa wyobraźnia i pamięć. Wyjaśnij ich znaczenie, korzystając z dostępnych słowników.  

b) Wykorzystaj swoją wiedzę o epoce i przypomnij, czym dla romantyka była wyobraźnia, a czym - pamięć.   

c) Zanotuj podstawowe informacje o Juliuszu Słowackim - autorze podanego utworu. Zwróć uwagę na najważniejsze fakty z jego życia.  

d) Przeanalizuj uważnie wiersz (Jeżeli kiedy – w tej mojej krainie). Wyjaśnij, w jaki sposób wykreowano w utworze przestrzeń. Czy jest to świat wyobrażony, czy zapamiętany? Jaka refleksja towarzyszy tej kreacji? Jaki stosunek do ukazanego świata przedstawia osoba mówiąca? 

e) Wymień inne utwory romantyczne, które podejmują ten sam problem i są zgodne z wymową wiersza Słowackiego. Wybierz jeden utwór, który posłuży Ci w szkicu jako drugi (wymagany) tekst do analizy i interpretacji. Pozostałe teksty wykorzystaj jako kontekst literacki poszerzający uzasadnienie.  

f) Wybierz i omów inne przydatne konteksty interpretacyjne (np. Biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, filozoficzny, kulturowy). Poszukaj opinii badaczy epoki, które posłużą do objaśnienia i oceny rozważanego problemu. Zanotuj odpowiednie cytaty, sentencje, aforyzmy.  

g) Na podstawie zgromadzonego materiału sporządź szczegółowy plan twórczy (kompozycyjny) szkicu. Pamiętaj, aby zawierał najważniejsze elementy (wprowadzenie do tematu, sformułowanie stanowiska, argumenty, przykłady, konteksty, wnioski końcowe) i pokazywał przyjęty schemat kompozycyjny (wstęp, rozwinięcie, zakończenie). 

h) Przygotuj wstęp szkicu. Zredaguj jeden akapit wprowadzający, w którym rozważysz, czym jest przestrzeń wyobrażona, a czym - przestrzeń zapamiętana. Wykorzystaj zapisy zawarte w planie twórczym.  

i) Zredaguj na podstawie planu pierwszy akapit rozwinięcia, w którym uzasadnisz wstępne rozważania. Przedstaw w akapicie argumentację z elementami interpretacji Słowackiego. Uwzględnij odpowiednie konteksty, które pogłębią odczytanie utworu.  

Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 Zadanie 4 strona 314

Rozwiązanie:
a) Czy pejzaż przedstawiony w utworze jest wyobrażony czy zapamiętany?Wyobraźnia...
Pokaż więcej...
Nie znalazłeś odpowiedzi?

Zadaj pytanie tutaj i otrzymaj rozwiazanie w kilka sekund!

Jak oceniasz rozwiązanie tego zadania przez nauczyciela?

3.8/5 na podstawie 5 ocen!

Warto wiedzieć

Zadanie o treści:

Przeczytaj temat szkicu interpretacyjnego oraz załączony do niego wiersz Juliusza Słowackiego.  

a) Wskaż w temacie pracy problem do rozważenia. Zwróć uwagę na słowa wyobraźnia i pamięć. Wyjaśnij ich znaczenie, korzystając z dostępnych słowników.  

b) Wykorzystaj swoją wiedzę o epoce i przypomnij, czym dla romantyka była wyobraźnia, a czym - pamięć.   

c) Zanotuj podstawowe informacje o Juliuszu Słowackim - autorze podanego utworu. Zwróć uwagę na najważniejsze fakty z jego życia.  

d) Przeanalizuj uważnie wiersz (Jeżeli kiedy – w tej mojej krainie). Wyjaśnij, w jaki sposób wykreowano w utworze przestrzeń. Czy jest to świat wyobrażony, czy zapamiętany? Jaka refleksja towarzyszy tej kreacji? Jaki stosunek do ukazanego świata przedstawia osoba mówiąca? 

e) Wymień inne utwory romantyczne, które podejmują ten sam problem i są zgodne z wymową wiersza Słowackiego. Wybierz jeden utwór, który posłuży Ci w szkicu jako drugi (wymagany) tekst do analizy i interpretacji. Pozostałe teksty wykorzystaj jako kontekst literacki poszerzający uzasadnienie.  

f) Wybierz i omów inne przydatne konteksty interpretacyjne (np. Biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, filozoficzny, kulturowy). Poszukaj opinii badaczy epoki, które posłużą do objaśnienia i oceny rozważanego problemu. Zanotuj odpowiednie cytaty, sentencje, aforyzmy.  

g) Na podstawie zgromadzonego materiału sporządź szczegółowy plan twórczy (kompozycyjny) szkicu. Pamiętaj, aby zawierał najważniejsze elementy (wprowadzenie do tematu, sformułowanie stanowiska, argumenty, przykłady, konteksty, wnioski końcowe) i pokazywał przyjęty schemat kompozycyjny (wstęp, rozwinięcie, zakończenie). 

h) Przygotuj wstęp szkicu. Zredaguj jeden akapit wprowadzający, w którym rozważysz, czym jest przestrzeń wyobrażona, a czym - przestrzeń zapamiętana. Wykorzystaj zapisy zawarte w planie twórczym.  

i) Zredaguj na podstawie planu pierwszy akapit rozwinięcia, w którym uzasadnisz wstępne rozważania. Przedstaw w akapicie argumentację z elementami interpretacji Słowackiego. Uwzględnij odpowiednie konteksty, które pogłębią odczytanie utworu.  

jest zadaniem numer 21199 ze wszystkich rozwiązanych w naszym serwisie zadań i pochodzi z książki o tytule Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019, która została wydana w roku 2020.

Zadanie zweryfikowane przez pracownika serwisu

Rozwiązanie tego zadania przygotował nauczyciel

Maciej Kuć
zobacz profil

Nauczyciel języka polskiego klas I - IV LO / Technikum Interesuje się historią języka polskiego oraz jego ewolucją, a także badaniami lingwistycznymi.

Czy wiesz, że?

Maciej Kuć posiada 4550 rozwiązanych zadań w naszym serwisie

Informacje o książce:

Rok wydania

2020

Wydawnictwo

Nowa Era

Autorzy

Małgorzata Chmiel, Anna Cisowska, Joanna Kościerzyńska, Helena Kusy, Anna Równy, Aleksandra Wróblewska

ISBN

978-83-267-3965-1