Card image cap

10 metod przyspieszaj─ůcych rozwi─ůzywanie zada┼ä domowych

Niemal wszyscy uczniowie zapytani o to, czego najbardziej nie lubi─ů w toku nauki wska┼╝─ů zadania domowe. Cz─Östo skar┼╝─ů si─Ö, ┼╝e ich rozwi─ůzywanie zabiera im bardzo wiele czasu, dlatego po szkole i odrabianiu prac domowych nie maj─ů dla siebie zbyt du┼╝o wolnego. Jednak┼╝e stosuj─ůc kilka do┼Ť─ç prostych zasad mo┼╝na znacz─ůco skróci─ç czas rozwi─ůzywania prac domowych, tym samym zapewniaj─ůc sobie znacznie wi─Öcej wolnego. Ponadto, co chyba jest tak┼╝e do┼Ť─ç wa┼╝ne mo┼╝na sprawi─ç, ┼╝e rozwi─ůzywanie prac domowych przyniesie znacznie wi─Öcej korzy┼Ťci w postaci lepiej utrwalonego materia┼éu.

1 – przede wszystkim na bie┼╝─ůco

Bardzo cz─Östo uczniowie nie rozwi─ůzuj─ů prac domowych tego samego dnia, odk┼éadaj─ůc to na ostatni─ů chwil─Ö. Jednak taki sposób nie jest skuteczny, co wi─Öcej cz─Östo odrabianie zada┼ä domowych pó┼║niej mo┼╝e sko┼äczy─ç si─Ö tym, ┼╝e trzeba b─Ödzie na nie przeznaczy─ç znacznie wi─Öcej czasu. Powodem tego jest fakt, i┼╝ praca domowe zadawane s─ů z bie┼╝─ůco t┼éumaczonego materia┼éu. Dlatego rozwi─ůzywanie zada┼ä tego samego dnia cz─Östo pozwala zrobi─ç to znacznie szybciej, gdy┼╝ w g┼éowie pozostaje znacznie wi─Öksza ilo┼Ť─ç niedawno przekazanych wiadomo┼Ťci. Systematyczne i bie┼╝─ůce odrabianie zada┼ä domowych pozwoli wyrobi─ç w sobie okre┼Ťlone nawyki i zminimalizowa─ç czas pracy nad nimi.

2- w┼éa┼Ťciwe przygotowanie

Wa┼╝ne jest tak┼╝e to, aby do odrabiania prac domowych odpowiednio si─Ö przygotowa─ç. Mowa tutaj g┼éownie o tym, aby miejsce w którym ucze┼ä b─Ödzie odrabia┼é prace domowe by┼éo odpowiednio przygotowane. Wygodne krzes┼éo i biurko lub stó┼é, pozwalaj─ůce bez problemu po┼éo┼╝y─ç zeszyt u ksi─ů┼╝ki to podstawa do tego, aby zacz─ů─ç odrabia─ç zadania domowe. Dodatkowo dobrze jest tak┼╝e ograniczy─ç wp┼éyw wszystkich czynników, które mog─ů rozprasza─ç, takich jak telewizor czy telefon. Wygodna pozycja podczas odrabiania lekcji i odpowiednie o┼Ťwietlenie równie┼╝ pozwalaj─ů si─Ö skupi─ç na tym znacznie lepiej. Powinno si─Ö tak┼╝e przygotowa─ç wszelkie niezb─Ödne pomoce, jak na przyk┼éad kalkulatory czy podobne, je┼Ťli w czasie odrabiania prac domowych korzystanie z nich mo┼╝e okaza─ç si─Ö niezb─Ödne.

3 – przede wszystkim jak najbardziej samodzielnie

Zadania domowe s┼éu┼╝─ů przede wszystkim dobremu utrwalaniu wiedzy, która przekazywana jest uczniom podczas szkolnych lekcji. Dlatego do┼Ť─ç istotne jest to, aby uczniowie samodzielnie próbowali je rozwi─ůza─ç, zamiast spisywa─ç od kolegów czy od razu rosi─ç o pomoc rodziców. Samodzielna praca to gwarancja znacznie lepszego utrwalenia wiadomo┼Ťci, ponadto cz─Östo zmusza do wymy┼Ťlenia nieco innych sposobów rozwi─ůzania zada┼ä ni┼╝ te omawiane w szkole. To wspomaga my┼Ťlenie i przekszta┼écanie na przyk┼éad wzorów matematycznych, aby mo┼╝na by┼éo je wykorzysta─ç do rozwi─ůzania praktycznie ka┼╝dego problemu. Oczywi┼Ťcie mo┼╝na skorzysta─ç z pomocy, jednak powinno to by─ç rozwi─ůzanie ostateczne, które stosuje si─Ö w sytuacji gdy samodzielne próby rozwi─ůzywania zada┼ä nie przynios─ů rezultatu.

4 – powoli i starannie

Po┼Ťpiech nie jest wskazany przy rozwi─ůzywaniu zada┼ä domowych. Cz─Östo to, co nauczyciele zadaj─ů uczniom do domu jest nieco bardziej skomplikowane ni┼╝ zagadnienia poruszane na lekcjach.  Dlatego zadania domowe nale┼╝y odrabia─ç powoli, aby zrozumie─ç polecenia i postara─ç si─Ö je wykona─ç dok┼éadnie. Cz─Östo uczniowie odrabiaj─ů lekcje szybko, aby zyska─ç jak najwi─Öcej wolnego czasu, jednak efektem s─ů cz─Östo b┼é─Ödy pope┼éniane z po┼Ťpiechu i w zwi─ůzku z tym konieczno┼Ť─ç powtórnego rozwi─ůzywania wszystkich zada┼ä. Wykonuj─ůc polecenia z zada┼ä domowych dok┼éadnie mo┼╝na zrobi─ç je szybciej, gdy┼╝ od razu b─Öd─ů rozwi─ůzane prawid┼éowo. Systematyczne odrabianie lekcji pozwoli wprowadzi─ç pewien schemat, który pozwoli zaoszcz─Ödzi─ç sporo czasu.

5 – przerwa przed odrabianiem prac domowych

Odrabianie prac domowych warto rozpocz─ů─ç po krótkiej przerwie. Po powrocie do domu warto co┼Ť najpierw zje┼Ť─ç i chwil─Ö odpocz─ů─ç, aby nieco zregenerowa─ç organizm i dopiero wtedy zabra─ç si─Ö za odrabianie prac domowych. Dzi─Öki temu my┼Ťlenie b─Ödzie lepsze i tym samym o wiele efektywniej przebiegnie proces odrabiania zada┼ä domowych. Je┼Ťli zada┼ä jest wi─Öcej, tak samo dobrze robi─ç sobie krótkie przerwy w trakcie  ich wykonywania. Jednak nie powinno si─Ö ich przeznacza─ç na telefon czy ogl─ůdanie telewizji, a na krótk─ů regeneracje si┼é. Najlepiej robi─ç je na przyk┼éad po odrobieniu zada┼ä z danego przedmiotu, przed przyst─ůpieniem do kolejnych, z innego.

6 – notatki i ksi─ů┼╝ki

Notatki i ksi─ů┼╝ki s─ů bardzo wa┼╝nym pomocami do odrabiania prac domowych. Nowy materia┼é to konieczno┼Ť─ç korzystania z nowych poj─Ö─ç czy na przyk┼éad wzorów matematycznych, które nie zawsze od razu s─ů zapami─Ötywane. Dlatego o wiele lepiej jest mie─ç je w zasi─Ögu r─Öki i w ka┼╝dej chwili móc bez problemu do nich si─Ögn─ů─ç. Cz─Östo uczniowie skupiaj─ů si─Ö jedynie na podr─Öcznikach, z których korzystaj─ů w szkole zapominaj─ůc o dodatkowych pozycjach, które mog─ů im u┼éatwi─ç ca┼éy proces nauki. Pozycje takie jak na przyk┼éad: https://www.zadania.pl/matematyka/ksiazka/53/teraz-egzamin-osmoklasisty-repetytorium to ksi─ů┼╝ki, które nie zawsze s─ů wskazywane przez nauczycieli jako obowi─ůzkowe, jednak┼╝e zawarte w nich informacje mog─ů w du┼╝ym stopniu pomóc nabywanie nowej wiedzy. Ponadto pozwalaj─ů bez problemu przypomnie─ç sobie inne wiadomo┼Ťci, które mog─ů si─Ö przyda─ç nie tylko w czasie odrabiania pracy domowej, ale równie┼╝ w dalszym toku nauki.

7 – nie omija─ç lekcji w szkole

Obecno┼Ť─ç na lekcjach w szkole i przede wszystkim s┼éuchanie tego, co t┼éumaczy nauczyciel jest bardzo wa┼╝ne, aby mo┼╝na by┼éo potem bez problemu odrobi─ç prace domowe. Uczniowie cz─Östo wprawdzie fizycznie s─ů obecnie na lekcjach, jednak┼╝e nie s┼éuchaj─ů tego co mówi nauczyciel i w zwi─ůzku z tym potem nie s─ů w stanie wykona─ç wielu nawet do┼Ť─ç prostych polece┼ä które napotykaj─ů w pracach domowych. Dlatego powinni korzysta─ç z tego, co daje im szko┼éa i wiedza, któr─ů przekazuje nauczyciel. Uczniowie, którzy uwa┼╝aj─ů na lekcjach s─ů w stanie o wiele szybciej i przede wszystkim efektywniej odrabia─ç zadania domowe, maj─ů równie┼╝ znacznie mniejsze problemy z nabywaniem kolejnych wiadomo┼Ťci z danego przedmiotu. Nauczyciele podczas lekcji korzystaj─ů z podr─Öczników i innych pomocy, uczniowie równie┼╝ powinni nabra─ç tego nawyku, co pomo┼╝e im zrozumie─ç szczególnie trudne tematy.

8 – po kolei ka┼╝dy przedmiot

Dobrym pomys┼éem na sprawniejsze odrabianie prac domowych jest wykonywanie zada┼ä w pewnej okre┼Ťlonej kolejno┼Ťci. Mowa tutaj o tym aby wybra─ç przedmioty, które najpierw b─Öd─ů odrabiane. T─ů kolejno┼Ť─ç ka┼╝dy ucze┼ä powinien sobie wymy┼Ťli─ç sam. Niektórzy preferuj─ů odrabianie najpierw tych przedmiotów,  które s─ů dla nich naj┼éatwiejsze, dzi─Öki czemu maja wi─Öcej czasu na trudniejsze zadania. Inni wol─ů najpierw zaj─ů─ç si─Ö tymi zagadnieniami, które sprawiaj─ů im najwi─Öksze problemy. Dzi─Öki temu po ich wykonaniu nie musz─ů sp─Ödza─ç tak wiele czasu nad lekcjami, poniewa┼╝ zostaj─ů im te przedmioty, które sprawiaj─ů im najmniej problemów. Ka┼╝dy ucze┼ä powinien sobie opracowa─ç w┼éasny system odrabiania prac domowych, co pozwoli mu dopasowa─ç to do jego mo┼╝liwo┼Ťci, jak równie┼╝ czasu.

9 – w┼éasny system kolejno┼Ťci

Wielu uczniów uwa┼╝a, ┼╝e doskona┼éym pomys┼éem na skrócenie czasu, jaki jest potrzebny na odrabianie lekcji jest rozpoczynanie od naj┼éatwiejszych zada┼ä. Najcz─Ö┼Ťciej nie sprawiaj─ů one wi─Ökszego problemu i ich w┼éa┼Ťciwe rozwi─ůzanie zajmuje chwil─Ö. Pozostaj─ů jedynie nieco trudniejsze zdania, na które trzeba po┼Ťwi─Öci─ç wi─Öcej czasu. Co ciekawe, uczniowie bardzo cz─Östo stosuj─ů taka sam a taktyk─Ö równie┼╝ na pracach klasowych. W przypadku klasówek istotne jest to, ┼╝e jest ograniczony czas na rozwi─ůzania wszystkich zada┼ä. Rozpoczynaj─ůc od tych, które s─ů naj┼éatwiejsze uczniowie maj─ů szans─Ö na rozwi─ůzania ich jak najwi─Ökszej ilo┼Ťci i tym samym mo┼╝liwo┼Ť─ç uzyskania znacznie lepszej oceny.

10- nie zapominaj o podr─Öcznikach

Podczas odrabiania prac domowych podobnie jak podczas nauki w szkole nie mo┼╝na zapomina─ç o podr─Öcznikach. Odpowiednio dobrane pozycje, jak na przyk┼éad https://www.zadania.pl/matematyka/ksiazka/10/matematyka-z-plusem-1-zakres-rozszerzony-reforma-2019 daj─ů pewno┼Ť─ç tego, ze niezb─Ödne informacje b─Öd─ů przekazane w odpowiedni sposób, dzi─Öki czemu uczniowie zrozumiej─ů znacznie wi─Öcej. To wp┼éywa nie tylko na odrabianie bie┼╝─ůcych prac, ale równie┼╝ na dalszy tok nauki.

Gotowe rozwi─ůzania wszystkich podr─Öcznik├│w szkolnych!

Szukasz rozwi─ůzania zadania z matematyki, chemii, fizyki, biologii? Dobrze trafi┼ée┼Ť!
Wszystkie rozwi─ůzania, wszystkich podr─Öcznik├│w wszystkich klas w jednym miejscu!
Znajd┼║ swoje zadanie i ciesz si─Ö gotowym rozwi─ůzaniem!

Przegl─ůdaj rozwi─ůzane zadania!
Podobne wpisy na blogu:
10 rozwi─ůza┼ä jak prze┼╝y─ç technikum

┼Ürednie szko┼éy to dla m┼éodzie┼╝y sporo nowych wyzwa┼ä, które wi─ů┼╝─ů si─Ö przede wszystkim z nauk─ů, ale równie┼╝ ze zmian─ů otoczenia oraz znajomych. Nie oznacza to jednak, i┼╝ ┼Ťrednia szko┼éa ma...

Czytaj ca┼éo┼Ť─ç
10 rozwi─ůza┼ä jak prze┼╝y─ç liceum

Szko┼éa ┼Ťrednia dla uczniów to cz─Östo spore wyzwanie. Po wielu latach sp─Ödzonych w szkole podstawowej i nawi─ůzaniu nowych przyja┼║ni musz─ů opu┼Ťci─ç mury dotychczasowej szko┼éy i uda─ç si─Ö do nowego miejsca,...

Czytaj ca┼éo┼Ť─ç
10 sposob├│w by lepiej przygotowa─ç si─Ö do egzamin├│w

Egzaminy w szkole, bez wzgl─Ödu na poziom nauki, zawsze wi─ů┼╝─ů si─Ö ze stresem dla uczniów. Nie dziwi wi─Öc fakt, ┼╝e poszukuj─ů oni dobrych sposobów na to, aby przygotowa─ç si─Ö do...

Czytaj ca┼éo┼Ť─ç