Wyb├│r strony:
Zadania i ich rozwi─ůzania:


Okre┼Ťl, kt├│re z podanych wyra┼╝e┼ä odnosz─ů si─Ö do sztuki barokowej 

Rozwi─ůzanie:

Wczoraj i dzi┼Ť 6 rozwi─ůzania

Podr─Öcznik Wczoraj i dzi┼Ť 6 pozwala zapozna─ç si─Ö z szerokim zakresem wiedzy historycznej. Zaczynaj─ůc od okresu, w kt├│rym dokonano najwi─Ökszych odkry─ç geograficznych, poprzez czasy powstania Rzeczpospolitej Obojga Narod├│w, a┼╝ do jej rozpadu. 

Podr─Öcznik Wczoraj i dzi┼Ť 6 posiada nowoczesn─ů szat─Ö graficzn─ů i jest napisany w spos├│b pozwalaj─ůcy zrozumie─ç i zapami─Öta─ç wa┼╝ne daty, wydarzenia, informacje. Ucze┼ä mo┼╝e mie─ç du┼╝y problem z zapami─Ötaniem tylu wa┼╝nych informacji. Historia jest przedmiotem, kt├│ry czasem potrafi sprawi─ç uczniowi du┼╝e problemy. Nie tylko trzeba zapami─Öta─ç wa┼╝ne daty, ale czasem trzeba si─Ö zastanowi─ç co by┼éo przyczyn─ů jakiego┼Ť wydarzenia, i co mo┼╝na by┼éoby zrobi─ç, by jemu zapobiec. Trzeba umie─ç powi─ůza─ç ze sob─ů wydarzenia, por├│wna─ç co dzia┼éo si─Ö w poszczeg├│lnych krajach w jednym czasie, a tak┼╝e zastanowi─ç si─Ö nad tym, co z tego wynika. 

Historia nie jest ┼éatw─ů nauk─ů, ale spos├│b, w jaki zosta┼é napisany podr─Öcznik Wczoraj i dzi┼Ť 6 pomaga zapami─Öta─ç wszystkie wa┼╝ne szczeg├│┼éy. Takie nagromadzenie wa┼╝nych informacji mo┼╝e spowodowa─ç, ┼╝e ucze┼ä zagubi si─Ö lub pomyli. Aby tego unikn─ů─ç warto uwa┼╝nie s┼éucha─ç nauczyciela. Aktywne uczestniczenie w lekcji, jest nie tylko wa┼╝nym sygna┼éem dla nauczyciela, o tym, ┼╝e dany ucze┼ä si─Ö stara, ale tak┼╝e mo┼╝e stanowi─ç doskona┼ée przygotowanie ucznia do niezapowiedzianej kartk├│wki lub powtarzania materia┼éu w domu. Samodzielne powtarzanie materia┼éu w domu, pomaga utrwali─ç zadany materia┼é, a tak┼╝e od┼Ťwie┼╝y─ç wa┼╝ne informacje. Nawet je┼Ťli ucze┼ä uwa┼╝nie s┼éucha na lekcji, mo┼╝e si─Ö zdarzy─ç, ┼╝e jaka┼Ť wa┼╝na informacja umknie mu z pami─Öci. Dlatego w┼éa┼Ťnie tak wa┼╝ne jest, by ucze┼ä notowa┼é najwa┼╝niejsze tre┼Ťci z prowadzonej przez nauczyciela lekcji.

Trudno┼Ťci z nauk─ů historii, przewa┼╝nie bior─ů si─Ö st─ůd, ┼╝e ucze┼ä nie uwa┼╝a na lekcji. Lekcja historii czasem okazuje si─Ö dla ucznia zbyt nudna, nie interesuj─ůca. Niejednokrotnie zdarza si─Ö, ┼╝e ucze┼ä wykazuje du┼╝y brak zainteresowania tematem lekcji i zajmuje si─Ö swoimi sprawami zamiast uczestniczy─ç w lekcji. Zdarzaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ sytuacje, kiedy ucze┼ä w og├│le nie pojawia si─Ö na lekcji, gdy┼╝ z g├│ry zak┼éada, ┼╝e nie dowie si─Ö tam niczego ciekawego. Nagromadzone w ten spos├│b zaleg┼éo┼Ťci, staj─ů si─Ö du┼╝ym obci─ů┼╝eniem dla ucznia. Ze wzgl─Ödu na specyfik─Ö przedmiotu, jakim jest historia naprawd─Ö nie warto zaniedbywa─ç nauki, poniewa┼╝ p├│┼║niej mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e zakres materia┼éu do nadrobienia jest zbyt du┼╝y i przerasta mo┼╝liwo┼Ťci ucznia. Aby unikn─ů─ç takiej sytuacji dobrze jest si─Ögn─ů─ç po podr─Öcznik Wczoraj i dzi┼Ť. Zosta┼é on napisany w spos├│b jasny i konkretny, tak aby ucze┼ä nie pomin─ů┼é ┼╝adnej wa┼╝nej informacji. 

Aby u┼éatwi─ç sobie p├│┼║niejsz─ů nauk─Ö przedmiotu, ucze┼ä mo┼╝e i powinien robi─ç notatki. Takie notatki  b─Öd─ů dla ucznia du┼╝ym u┼éatwieniem podczas przygotowywania si─Ö do sprawdzianu. 

Ucze┼ä robi─ůc notatki nawet nie zauwa┼╝a, ┼╝e niekt├│re informacje zostaj─ů mu w pami─Öci. Dzi─Öki temu, w domu podczas powtarzania zadanego materia┼éu ┼éatwiej jest mu odtworzy─ç zapami─Ötan─ů tre┼Ť─ç. Podczas robienia notatek z historii, warto pami─Öta─ç o tym, by skupia─ç si─Ö na najwa┼╝niejszych informacjach. Notatki powinny by─ç do┼Ť─ç kr├│tkie, nieprze┼éadowane niepotrzebnymi informacjami, a jednocze┼Ťnie zrozumia┼ée dla ucznia, tak aby potrafi┼é je sobie przyswoi─ç.

Historia mo┼╝e si─Ö wydawa─ç przedmiotem nudnym i ma┼éo interesuj─ůcym, ale je┼Ťli nauczyciel potrafi zainteresowa─ç dziecko, zaskoczy─ç je informacj─ů podan─ů w innej formie, wtedy nauka historii staje si─Ö ciekawsza. Czasem warto podsun─ů─ç uczniowi ciekaw─ů ksi─ů┼╝k─Ö opisuj─ůc─ů jakie┼Ť konkretne wydarzenie historyczne. Ksi─ů┼╝ki dla dzieci, opisuj─ůce wydarzenia historyczne, przyci─ůgaj─ů dziecko prostym tekstem i ┼éadnymi, kolorowymi ilustracjami. W┼Ťr├│d dzieci starszych, mo┼╝na skorzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci zapoznania ich z filmami dokumentalnymi opowiadaj─ůcymi o wa┼╝nych wydarzeniach z historii. 

Poza tym podr─Öcznik Wczoraj i dzi┼Ť 6 jest napisany w taki spos├│b, ┼╝e mo┼╝e r├│wnie┼╝ przyci─ůgn─ů─ç ucznia chc─ůcego dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej. Warto zapozna─ç uczni├│w z technik─ů zapami─Ötywania dat i wydarze┼ä historycznych, za pomoc─ů map my┼Ťli. Jest to pomocne, szczeg├│lnie w┼éa┼Ťnie w nauce historii, gdzie du┼╝o jest informacji do zapami─Ötania. Poza tym je┼Ťli ucze┼ä ju┼╝ ma zaleg┼éo┼Ťci w nauce historii, warto mu podpowiedzie─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç podzielenia zakresu materia┼éu na kilka cz─Ö┼Ťci, tak by nie przerazi┼é si─Ö konieczno┼Ťci─ů zaliczenia ca┼éego materia┼éu od razu. Za zgod─ů nauczyciela, ucze┼ä mo┼╝e r├│wnie┼╝ stara─ç si─Ö poprawi─ç mniejsze cz─Ö┼Ťci materia┼éu, w ten spos├│b, by nie zarzuci─ç si─Ö zbyt du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů wiedzy. Je┼Ťli tego materia┼éu b─Ödzie zbyt du┼╝o na umiej─Ötno┼Ťci ucznia, mo┼╝e on przerazi─ç si─Ö tak─ů ilo┼Ťci─ů materia┼éu i podda─ç si─Ö od razu. Warto wtedy porozmawia─ç z uczniem, zach─Öci─ç go do nauki, pom├│c w opanowaniu wi─Ökszej ilo┼Ťci materia┼éu, tak aby nie poczu┼é si─Ö zagubiony i samotny. Historia nie jest ┼éatwym przedmiotem, ze wzgl─Ödu na du┼╝─ů ilo┼Ť─ç informacji. Podr─Öcznik Wczoraj i dzi┼Ť pozwala na przyswojenie wiedzy w spos├│b usystematyzowany i konkretny. Wszystko jest napisane prostym j─Özykiem, a w razie jakichkolwiek niejasno┼Ťci najlepiej zapyta─ç nauczyciela. To najlepsze rozwi─ůzanie, by unikn─ů─ç trudno┼Ťci ze zrozumieniem tre┼Ťci lekcji. 

Informacje o ksi─ů┼╝ce:

Rok wydania

2022

Wydawnictwo

Nowa Era

Autorzy

Bogumiła Olszewska, Wiesława Surdyk-Fertsch, Grzegorz Wojciechowski

ISBN

978-83-267-4312-2