Wyb├│r strony:

MATeMAtyka 3. Zakres podstawowy. Reforma 2019 rozwi─ůzania

Odpowiedni podr─Öcznik to podstawa nauki ka┼╝dego przedmiotu w szkole. Gdy chodzi o przedmioty ┼Ťcis┼ée, takie jak matematyka czy fizyka, ich odpowiednie dobranie jest kwesti─ů niezwykle istotn─ů, szczeg├│lnie jak mowa o podr─Öcznikach przeznaczonych do szk├│┼é ponadpodstawowych. Kwestia doboru odpowiedniego podr─Öcznika nale┼╝y do nauczyciela, mog─ů oni wybra─ç ka┼╝dy spo┼Ťr├│d wszystkich dopuszczonych do nauczania przez Ministerstwo Edukacji. Wa┼╝ne jednak jest, aby zapewni─ç uczniom mo┼╝liwo┼Ť─ç korzystania z podr─Öcznik├│w, kt├│re przekazuj─ů wiedz─Ö w podobny spos├│b przez ca┼éy czas trwania szko┼éy. Dlatego zazwyczaj wybieraj─ů podr─Öczniki tego samego wydawnictwa w kolejnych latach, uznaj─ůc je za najlepiej przekazuj─ůce wiedz─Ö. 

Do podr─Öcznik├│w, kt├│re ciesz─ů si─Ö bardzo du┼╝ym zaufaniem w┼Ťr├│d nauczycieli zalicza si─Ö Matematyka 3. Zakres podstawowy wydawany przez wydawnictwo Nowa Era. Podr─Öcznik zosta┼é opracowany niezwykle starannie z uwzgl─Ödnieniem wszystkich niezb─Ödnych potrzeb uczni├│w, a przede wszystkim zgodnie z wymogami reformy z 2019 roku. Reforma ta spowodowa┼éa konieczno┼Ť─ç weryfikacji i ponownego napisania praktycznie wszystkich podr─Öcznik├│w. Likwidacja gimnazj├│w, kt├│ra by┼éa g┼é├│wnym celem tej reformy sprawi┼éa, ┼╝e uczniom zmniejszy┼é si─Ö czas nauki o ca┼éy rok. O ile w przypadku uczni├│w dopiero rozpoczynaj─ůcych edukacj─Ö nie stanowi┼éo to problemu, o tyle jak chodzi o tych kt├│rzy w momencie wprowadzenia reformy byli w wy┼╝szych klasach, a przede wszystkim w ko┼äcowych klasach szko┼éy podstawowej konieczne by┼éo wprowadzenie nowych rozwi─ůza┼ä, kt├│re umo┼╝liwi┼éy przerzucenie materia┼éu z ostatniej klasy gimnazjum do szko┼éy ponadpodstawowej. To wymusi┼éo opracowanie podr─Öcznik├│w od nowa. Tw├│rcy podr─Öcznik├│w starali si─Ö wszystkie informacje poda─ç w jak najbardziej przyst─Öpny i zrozumia┼éy dla uczni├│w spos├│b.

Matematyka jest postrzegana jako przedmiot do┼Ť─ç trudny, poniewa┼╝ wymaga zrozumienia kolejnych zagadnie┼ä. Sama nauka na pami─Ö─ç wzor├│w czy formu┼éek nie jest wystarczaj─ůca, poniewa┼╝ w wielu sytuacjach zachodzi konieczno┼Ť─ç ich modyfikacji w zale┼╝no┼Ťci od trudno┼Ťci zadania. Ponadto kolejne dzia┼éy matematyki zazwyczaj wi─ů┼╝─ů si─Ö z kolejnymi, dlatego dobre przyswojenie wiedzy jest niezb─Ödne. Matematyka ponadto jest niezb─Ödna w wielu innych dziedzinach, i dlatego inne nauka innych przedmiot├│w w szkole jest z ni─ů ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzana. 

Wystarczy spojrze─ç na przyk┼éad na informatyk─Ö, kt├│ra opiera si─Ö na dzia┼éaniach matematycznych. Nauka kodowania czy wielu innych kwestii zwi─ůzanych z komputerami wymaga odpowiedniej wiedzy matematycznej, kt├│ra w tym przypadku powinna by─ç nawet nieco szersza. Mo┼╝na nawet pokusi─ç si─Ö o stwierdzenie, ┼╝e wiele przedmiot├│w w szko┼éach a ┼Ťci┼Ťlej m├│wi─ůc tok ich nauki jest dostosowany do tego, na jakim stopniu jest wiedza matematyczna uczni├│w. Nie dziwi wi─Öc fakt, ┼╝e zesp├│┼é autorski tworz─ůc podr─Öczniki przeznaczone dla uczni├│w po reformie 2019 mia┼é przed sob─ů nie lada wyzwanie. 

W przypadku podr─Öcznik├│w szkolnych bardzo du┼╝e znaczenie ma jego w┼éa┼Ťciwe opracowanie pod ka┼╝dym k─ůtem, szczeg├│lnie za┼Ť jak chodzi o kwestie graficzne i wizualne. O wiele ┼éatwiej zwraca si─Ö uwag─Ö na pewne wiadomo┼Ťci, je┼Ťli zostan─ů one pokazane w bardzo wyra┼║ny spos├│b. Dlatego odpowiednie zaprojektowane infografiki stanowi─ů wa┼╝ny element tego w┼éa┼Ťnie podr─Öcznika. Obejmuj─ů one nie tylko bie┼╝─ůce, nowo nabywane wiadomo┼Ťci ale r├│wnie┼╝ przypomnienie tych, kt├│re uczniowie zdobyli wcze┼Ťniej, a kt├│re s─ů niezb─Ödne do przyswojenia aktualnej wiedzy. Tego typu przypomnienia s─ů niezwykle przydatne dla uczni├│w, gdy┼╝ nie musz─ů poszukiwa─ç wzor├│w czy formu┼éek matematycznych w swoich notatkach. Cz─Östo za┼Ť wystarczy jedynie spojrzenie na dany wz├│r, aby przypomnie─ç sobie wszystko co jest z nim zwi─ůzane i zasady jego stosowania. 

Infografiki stanowi─ů r├│wnie┼╝ wa┼╝ny element w sytuacji, gdy uczniowie zapoznaj─ů si─Ö z niekt├│rymi dzia┼éami, takimi jak na przyk┼éad wykonywanie dzia┼éa┼ä na figurach. Pozwalaj─ů im one o wiele ┼éatwiej opanowa─ç materia┼é i zapami─Öta─ç wzory oraz dane, kt├│re s─ů w nich wykorzystywane. Bywa, ┼╝e w przypadku rozwi─ůzywania niekt├│rych zagadnie┼ä r├│wnie┼╝ rozwi─ůzanie mo┼╝na przedstawi─ç w formie graficznej. Podr─Öcznik zawiera wiele ─çwicze┼ä, kt├│re umo┼╝liwiaj─ů w praktyczny spos├│b sprawdzi─ç nabyt─ů wiedz─Ö i ja utrwali─ç. Wiele zada┼ä po rozwi─ůzaniu mo┼╝na sprawdzi─ç pod k─ůtem poprawno┼Ťci wyniku, bowiem prawid┼éowe odpowiedzi znajduj─ů si─Ö na ko┼äcu podr─Öcznika. 

Obecnie podr─Öcznik Matematyka 3. Zakres podstawowy Nowa Era znajduje si─Ö w czo┼é├│wce tych, kt├│re s─ů wybierane przez nauczycieli jako najlepsze do nauki danego przedmiotu. Wskazuj─ů oni przede wszystkim na to, ┼╝e jest opracowany w bardzo czytelnej formie co sprawia ┼╝e ┼╝aden ucze┼ä nie b─Ödzie mia┼é problemu z odpowiednim przyswojeniem wiadomo┼Ťci. Na szczeg├│┼éowe i odpowiednie t┼éumaczenie zagadnie┼ä zesp├│┼é autorski po┼éo┼╝y┼é bardzo du┼╝y nacisk, gdy┼╝ na tym etapie nauki uczniowie zmagaj─ů si─Ö z do┼Ť─ç spor─ů ilo┼Ťci─ů wiedzy na poziomie znacznie wy┼╝szym ni┼╝ poziom szko┼éy podstawowej. 

Po ka┼╝dej lekcji  i ka┼╝dym poruszonym zagadnieniu uczniowie maj─ů podane najwa┼╝niejsze kwestie, na kt├│re musz─ů zwr├│ci─ç uwag─Ö lub informacje, kt├│re musz─ů zapami─Öta─ç. Takie skr├│towe przedstawienie najwa┼╝niejszych kwestii ma du┼╝e znaczenie, bowiem pomaga usystematyzowa─ç wiedz─Ö i skuteczniej si─Ö uczy─ç. Podr─Öcznik zawiera wiedz─Ö z zakresu podstawowego, przeznaczony jest do wykorzystywania w technikach i w liceach w tych klasach, w kt├│rych nie jest wymagana nauka matematyki w zakresie rozszerzonym. Z pewno┼Ťci─ů doskona┼éym uzupe┼énieniem nauki i pomoc─ů w jej utrwalaniu mo┼╝e by─ç zeszyt ─çwicze┼ä, opracowany jednocze┼Ťnie z podr─Öcznikiem. 

Informacje o ksi─ů┼╝ce:

Rok wydania

2021

Wydawnictwo

Nowa Era

Autorzy

Wojciech Babiański, Lech Chańko, Joanna Czarnowska, Grzegorz Janocha, Jolanta Wesołowska

ISBN

978-83-267-4203-3