III liceum
Ôćĺ
Matematyka
Ôćĺ
Matematyka z plusem 3. Zakres podstawowy. Reforma 2019
Ksi─ů┼╝ka w trakcie rozwi─ůzywania!
Zadania i ich rozwi─ůzania:


Rozwi─ůzanie:

Matematyka z plusem 3. Zakres podstawowy. Reforma 2019 rozwi─ůzania
Ksi─ů┼╝ka w trakcie rozwi─ůzywania!

Od zawsze matematyka nazywana jest kr├│low─ů nauk, a takie nazewnictwo nie jest przypadkowe. Z pewno┼Ťci─ů obok tytu┼éu kr├│lowej nauk mo┼╝na jej nada─ç tytu┼é jednego z niezbyt lubianych przez uczni├│w przedmiot├│w. Jednak┼╝e lata bada┼ä jasno wskazuj─ů, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie matematyka jest dziedzin─ů, kt├│ra ma bardzo istotny wp┼éyw na ┼╝ycie cz┼éowieka. Mo┼╝na nawet stwierdzi─ç, ┼╝e wszystko w codziennym ┼╝yciu opiera si─Ö na zasadach matematycznych. Wystarczy spojrze─ç na to, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie matematyka obecna jest na wszystkich egzaminach, stanowi r├│wnie┼╝ obowi─ůzkowy przedmiot na maturze. Oceny z matematyki s─ů brane pod uwag─Ö w momencie sk┼éadania dokument├│w do szk├│┼é ponadpodstawowych. Bywa, ┼╝e na niekt├│rych profilach nauki jak przyk┼éadowo na informatyce ocena z matematyki jest punktowana dwukrotnie. 

Nauka matematyki w szko┼éach prowadzona jest od samego pocz─ůtku, zaliczana jest do przedmiot├│w z najwi─Öksz─ů ilo┼Ťci─ů godzin. Zagadnienia i zakres nauki musz─ů by─ç dostosowane do wieku uczni├│w i ich mo┼╝liwo┼Ťci poznawczych. W nauce matematyki bardzo istotne jest to, aby uczniowie opanowali kolejne zagadnienia i wiedz─Ö dotycz─ůc─ů matematyki w odpowiedniej kolejno┼Ťci, jak r├│wnie┼╝ dobrze j─ů zrozumieli. Istotny w nauce matematyki jest wi─Öc odpowiednio dostosowany do mo┼╝liwo┼Ťci uczni├│w podr─Öcznik.

Ze wzgl─Ödu na zawi┼éo┼Ťci niekt├│rych zagadnie┼ä wymagaj─ů one znacznie wi─Öcej czasu do ich przyswojenia, dlatego program nauki uwzgl─Ödnia konieczno┼Ť─ç przeznaczenia na nie znacznie wi─Ökszej ilo┼Ťci czasu. Sporo zawirowa┼ä w nauczaniu wszystkich przedmiot├│w wywo┼éa┼éa reforma przeprowadzona w 2019 roku, likwiduj─ůca gimnazja i przywracaj─ůca system 8-klasowej szko┼éy podstawowej i nast─Öpuj─ůcej bezpo┼Ťrednio po niej szko┼éy ┼Ťredniej. Wprowadzenie reformy jednak wywo┼éa┼éo wiele problem├│w, szczeg├│lnie zwi─ůzanych z planem nauczania dla szk├│┼é ┼Ťrednich. Przed reform─ů uczniowie zanim trafili do szko┼éy ┼Ťredniej uczyli si─Ö 9 lat, 6 la w szkole podstawowej i 3 lata w gimnazjum. Skr├│cenie tego okresu zmusi┼éo do zmiany program├│w nauczania wszystkich szk├│┼é. Zmniejszenie okresu nauki przed szko┼é─ů ┼Ťredni─ů skr├│ci┼éo czas nauki o rok, konieczne wi─Öc sta┼éo si─Ö roz┼éo┼╝enie materia┼éu nauczania cz─Ö┼Ťciowo na szko┼éy podstawowe a cz─Ö┼Ťciowo na szko┼éy ponadpodstawowe. Nie by┼éo bowiem mo┼╝liwe obarczenie uczni├│w wy┼é─ůcznie szk├│┼é podstawowych czy wy┼é─ůcznie uczni├│w szk├│┼é ┼Ťrednich materia┼éem z uj─Ötego roku. 

Matematyka z plusem 3 zakres podstawowy to podr─Öcznik opracowany zgodnie z wytycznymi po wprowadzeniu reformy likwiduj─ůcej gimnazjum. W odr├│┼╝nieniu od podr─Öcznik├│w z lat wcze┼Ťniejszych uwzgl─Ödnia zmiany polegaj─ůce na roz┼éo┼╝eniu materia┼éu z brakuj─ůcego roku nauki na szko┼éy podstawowe oraz ┼Ťrednie. Autorzy podr─Öcznika mieli przed sob─ů nie lada wyzwanie, bowiem musieli uwzgl─Ödni─ç wiedz─Ö, kt├│rej uczniowie nabyli przez czas nauki w szkole podstawowej, z uwzgl─Ödnieniem zmian, kt├│re wynika┼éy z wprowadzenia reformy. Podr─Öcznik w spos├│b ┼éatwy i czytelny przekazuje wiedz─Ö dotycz─ůc─ů kolejnych zagadnie┼ä. 

Ka┼╝dy inaczej przyswaja wiedze, wi─Öc tworzenie podr─Öcznik├│w powinno uwzgl─Ödnia─ç r├│wnie┼╝ te kwestie, aby uczniowie korzystaj─ůcy z nich nie mieli problem├│w z nauk─ů. Wszelkie niezb─Ödne wiadomo┼Ťci zosta┼éy w nim podane w spos├│b czytelny, uczniowie mog─ů przyswoi─ç kr├│tkie regu┼éki czy wzory dotycz─ůce danego dzia┼éu, kt├│re jednocze┼Ťnie s─ů wyra┼║nie podkre┼Ťlone, aby mo┼╝na by┼éo szybko odszuka─ç je wzrokiem. Uzupe┼énieniem przekazywanych wiadomo┼Ťci s─ů wielokolorowe grafiki, kt├│re pozwol─ů przyswoi─ç wiedz─Ö r├│wnie┼╝ tym, kt├│rzy z natury s─ů wzrokowcami. 

Matematyka jest przedmiotem do┼Ť─ç zawi┼éym, dlatego ka┼╝de t┼éumaczone zagadnienie podparte jest wyja┼Ťnieniami na podstawie r├│┼╝norodnych przyk┼éad├│w, o coraz wi─Ökszym stopniu skomplikowania, co umo┼╝liwia znacznie lepsze przyswojenie wiadomo┼Ťci i zrozumienie danego tematu. Matematyka zalicza si─Ö do tych przedmiot├│w, kt├│re nale┼╝y zrozumie─ç, gdy┼╝ ka┼╝de poznawane dzia┼éania cz─Östo wykorzystywane s─ů w wielu innych. 

Bywa, ┼╝e do rozwi─ůzania konkretnego zadania niezb─Ödne jest odwo┼éanie si─Ö do wiedzy nabytej w poprzednich latach nauki w szkole podstawowej. Ksi─ů┼╝ka Matematyka z plusem 3 jest pozycj─ů, kt├│ra umo┼╝liwia bardzo szybkie powt├│rzenie wiadomo┼Ťci. Je┼Ťli zachodzi konieczno┼Ť─ç skorzystania z wzor├│w, kt├│rych uczniowie uczyli si─Ö w poprzednich latach, s─ů one w kr├│tki i tre┼Ťciwy spos├│b pokazywane w podr─Öczniki aby uczniowie nie musieli przeszukiwa─ç starszych ksi─ů┼╝ek i zeszyt├│w w celu ich znalezienia. 

W ka┼╝dym dziale poruszane s─ů zagadnienia matematyczne zwi─ůzane z danym tematem, a na ko┼äcu ka┼╝dego znajduj─ů si─Ö zwi─ůzane z nim zadania o r├│┼╝norodnym poziomie trudno┼Ťci. Dzi─Öki nim wiadomo┼Ťci mo┼╝na utrwali─ç a wiedz─Ö przetestowa─ç na r├│┼╝norodnych zadaniach. Po rozwi─ůzaniu zada┼ä mo┼╝na sprawdzi─ç ich poprawno┼Ť─ç, wi─Ökszo┼Ť─ç rozwi─ůza┼ä bowiem znajduje si─Ö na ko┼äcu podr─Öcznika. 

Podr─Öcznik podzielono na wi─Öksze dzia┼éy, po kt├│rych znale┼║─ç mo┼╝na do┼Ť─ç obszerne podsumowania. Zazwyczaj nauczyciele po przerobieniu pewnych partii materia┼éu sprawdzaj─ů wiedz─Ö uczni├│w poprzez prace klasowe, a takie podsumowania s─ů doskona┼éym do innego przygotowaniem. Obecnie nauczyciele maja prawo wyboru, jak chodzi o podr─Öcznik, z kt├│rego korzystaj─ů. fakt, ┼╝e bardzo wielu z nich wybiera w┼éa┼Ťnie Matematyk─Ö z plusem 3 wydawnictwa GWO z pewno┼Ťci─ů potwierdza fakt profesjonalnego opracowania podr─Öcznika i profesjonalizmu zespo┼éu autor├│w.  Podr─Öcznik przeznaczony jest zar├│wno dla uczni├│w technik├│w jak te┼╝ liceum. Na rynku dost─Öpna jest r├│wnie┼╝ wersja z rozszerzonym zakresem materia┼éu, je┼Ťli tok nauki wymaga znacznie wi─Ökszej wiedzy matematycznej. 

Informacje o ksi─ů┼╝ce:

Rok wydania

2021

Wydawnictwo

GWO

Autorzy

Małgorzata Dobrowolska, Marcin Karpiński, Jacek Lech

ISBN

978-83-8118-132-7

Popularne zadania z tej ksi─ů┼╝ki