Zadania i ich rozwi─ůzania:


Rozwi─ůzanie:

Ponad s┼éowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019 rozwi─ůzania
Ksi─ů┼╝ka w trakcie rozwi─ůzywania!

Czym jest j─Özyk polski dla uczni├│w? Wielu z nich na pewno powie, ┼╝e jest to jeden z niezbyt lubianych przedmiot├│w, ale na pewno jeden z bardziej przydatnych, o ile nie w trakcie edukacji, to na pewno po jej zako┼äczeniu podczas studi├│w czy pracy w bardzo wielu zawodach. Nie dziwi wi─Öc fakt, ┼╝e w szkole, bez wzgl─Ödu na poziom nauczania j─Özyk polski jest tym przedmiotem, kt├│ry obok matematyki ma zapewnion─ů najwi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç godzin nauczania. 

J─Özyk polski to wiele zasad, kt├│re uczniowie musza przyswoi─ç, nie tylko jak chodzi o rozumienie tekst├│w literackich, ale r├│wnie┼╝ do┼Ť─ç skomplikowanych zasad gramatyki j─Özyka polskiego. Po wielu latach, w roku 2018 przeprowadzono reform─Ö, kt├│ra zlikwidowa┼éa gimnazjum i przywr├│ci┼éa system 8 klasowej szko┼éy podstawowej. ┼ü─ůcznie wi─Öc czas nauki przed szko┼é─ů ┼Ťredni─ů skr├│ci┼é si─Ö o rok, co nieco namiesza┼éo przede wszystkim w programach szkolnych. Konieczne by┼éo przeredagowanie podr─Öcznik├│w, aby wiadomo┼Ťci kt├│re przekazywane by┼éy w brakuj─ůcym roku roz┼éo┼╝y─ç na inne lata, aby mo┼╝na by┼éo je przekaza─ç uczniom. Jednak┼╝e ze wzgl─Ödu na fakt, ┼╝e w trakcie wprowadzania reformy wielu uczni├│w ko┼äczy┼éo szko┼é─Ö podstawow─ů, nie mo┼╝na by┼éo tych wiadomo┼Ťci upchn─ů─ç w planie nauczania podstaw├│wki, bowiem nie by┼éoby czasu na to, aby uczniowie si─Ö ich nauczyli. Dlatego spor─ů cz─Ö┼Ť─ç materia┼éu przeniesiono do szko┼éy ┼Ťredniej, co wymaga┼éo stworzenia nowych podr─Öcznik├│w, uwzgl─Ödniaj─ůcych w┼éa┼Ťnie wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç materia┼éu  kt├│ry musia┼é zosta─ç odpowiednio roz┼éo┼╝ony na wszystkie lata nauki. 

Cz─Ö┼Ť─ç druga podr─Öcznika Ponad s┼éowami 3 zawiera odpowiednio opracowane wiadomo┼Ťci przede wszystkim odno┼Ťnie utwor├│w literackich z okre┼Ťlonych epok. Kr├│luj─ů w nim renesans, barok i o┼Ťwiecenie, kt├│re zdaniem wielu nauczycieli s─ů epokami do┼Ť─ç obszernymi, gdy┼╝ w tym czasie powsta┼éo wiele cenionych dzie┼é, zar├│wno jak chodzi o literatur─Ö krajow─ů oraz obc─ů. Wiele z nich stanowi obowi─ůzkowe pozycje w kanonie lektur szkolnych, ponadto uznawane s─ů za dzie┼éa ponadczasowe i w zwi─ůzku z tym bardzo cz─Östo s─ů pozycjami, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö na maturze. Trzecia klasa szko┼éy ┼Ťredniej jest za┼Ť tym momentem w kt├│rym uczniowie s─ů przez nauczycieli ju┼╝ przygotowywani do tego w┼éa┼Ťnie, niezwyk┼ée istotnego w ┼╝yciu egzaminu. Zalet─ů tego podr─Öcznika jest przede wszystkim jego odpowiednie u┼éo┼╝enie. Wiedza a ┼Ťci┼Ťlej m├│wi─ůc wiadomo┼Ťci kt├│re maj─ů trafi─ç do uczni├│w s─ů uporz─ůdkowane w odpowiednie bloki, w kt├│rych znajduj─ů si─Ö niezb─Ödne informacje. Czytelny spos├│b ich podania, jak r├│wnie┼╝ podzia┼é wiadomo┼Ťci na niewielkie bloki powoduj─ů, ┼╝e o wiele ┼éatwiej mo┼╝na wiadomo┼Ťci zapami─Öta─ç. Ponadto uczniowie bez problemu mog─ů utrwali─ç wiedz─Ö i powt├│rzy─ç r├│wnie┼╝ te nabyte w poprzednich latach dzi─Öki zadaniom, kt├│re mo┼╝na znale┼║─ç na ko┼äcu ka┼╝dego dzia┼éu. Zadania, a tak┼╝e informacje, kt├│re uczniowie maj─ů zapami─Öta─ç s─ů podawane w taki spos├│b, aby jak najlepiej przygotowa─ç uczni├│w do matury. Aby zda─ç ten egzamin musza bowiem w odpowiedni spos├│b rozumie─ç tekst i umie─ç interpretowa─ç go pod r├│┼╝norodnymi k─ůtami. 

J─Özyk polski nie zalicza si─Ö do przedmiot├│w ┼Ťcis┼éych, bowiem jego nauka wymaga o wiele wi─Öcej wyobra┼║ni i swobodnego my┼Ťlenia ni┼╝ nauka na przyk┼éad matematyki. Jednak w szko┼éach jest uznawany jako jeden z wa┼╝niejszych, dlatego te┼╝ obok matematyki ma najwi─Öcej przyznanych godzin nauki. Pomimo tego, ┼╝e j─Özyk polski nie jest przedmiotem ┼Ťcis┼éym, to jednak jego dobra znajomo┼Ť─ç ma bardzo du┼╝e znaczenie. Po zako┼äczeniu szko┼éy, zar├│wno na studiach jak te┼╝ w ka┼╝dej pracy przydaje si─Ö wiedza taka jak na przyk┼éad znajomo┼Ť─ç zasad ortografii. S─ů niekt├│re zawody,  w kt├│rych jej odpowiednia znajomo┼Ť─ç jest wa┼╝niejsza ni┼╝ w innych. Adwokat czy na przyk┼éad dziennikarz z pewno┼Ťci─ů powinni zna─ç j─Özyk polski o wiele lepiej ni┼╝ inni, poniewa┼╝ w swojej pracy bardzo cz─Östo musz─ů tworzy─ç r├│┼╝norodne pisma, jak r├│wnie┼╝ umie─ç odpowiednio si─Ö wys┼éowi─ç. W┼éa┼Ťciwa znajomo┼Ť─ç j─Özyka polskiego i jego zasad zazwyczaj owocuje tym, ┼╝e osoba stosuje znacznie wi─Öcej r├│┼╝norodnych s┼é├│w, zar├│wno w mowie, jak te┼╝ w pi┼Ťmie, co sprawia ┼╝e ich wypowied┼║ cz─Östo jest o wiele pe┼éniejsza i potrafi o wiele lepiej trafi─ç do odbiorc├│w. 

Nauczyciele ju┼╝ od d┼éugiego czasu maja mo┼╝liwo┼Ť─ç samodzielnego wyboru podr─Öcznika z kt├│rego chc─ů korzysta─ç. Na list─Ö podr─Öcznik├│w dopuszczonych przez Ministerstwo edukacji znajduje si─Ö bardzo wiele pozycji, dlatego wyb├│r nie zawsze jest ┼éatwy. Fakt, ┼╝e podr─Öcznik Ponad s┼éowami 3 wybiera bardzo wielu nauczycieli jest tylko potwierdzeniem wysokiej jako┼Ťci tej pozycji. Nauczyciele zazwyczaj wybieraj─ů konkretny podr─Öcznik na ca┼éy czas edukacji w danej szkole, maj─ůc pewno┼Ť─ç ze wszystkie niezb─Ödne informacje s─ů w nich podane w taki sami spos├│b i nic nie zosta┼éo pomini─Öte. Druga cz─Ö┼Ť─ç podr─Öcznika przeznaczona jest do wykorzystania podczas nauki w drugim semestrze klasy trzeciej. Je┼Ťli nauczyciele uznaj─ů, ┼╝e zadania, kt├│re mo┼╝na znale┼║─ç w podr─Öczniku nie s─ů wystarczaj─ůce zawsze mog─ů uzupe┼éni─ç proces edukacji o ─çwiczenia, opracowanie tak aby doskonale uzupe┼énia┼éy podr─Öcznik i stworzone przez ten sam zesp├│┼é. Du┼╝─ů zalet─ů tego podr─Öcznika jest ciekawa forma przekazywania wiadomo┼Ťci, bowiem s─ů one podane tak, aby uczniowie zmuszeni byli do samodzielnego wysi┼éku i tym samym samodzielnego my┼Ťlenia. To niezwykle przydatna umiej─Ötno┼Ť─ç, kt├│ra na pewno pozwala na szybsze analizowanie tekst├│w jak r├│wnie┼╝ lepsz─ů ich interpretacj─Ö. Podr─Öcznik k┼éadzie du┼╝y nacisk na to, aby uczniowie nie tylko zapami─Ötali wiadomo┼Ťci, ale r├│wnie┼╝ zrozumieli je i umieli je wykorzysta─ç w przysz┼éo┼Ťci. 

Informacje o ksi─ů┼╝ce:

Rok wydania

2021

Wydawnictwo

Nowa Era

Popularne zadania z tej ksi─ů┼╝ki