Wyb├│r strony:
Zadania i ich rozwi─ůzania:


Czy, wed┼éug Ciebie, nirwan─Ö mo┼╝na uto┼╝sami─ç ze ┼Ťmierci─ů? Uzasadnij swoj─ů odpowied┼║

Ponad słowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 Zadanie 5 strona 6

Rozwi─ůzanie:
 Poczucie nirwany mo┼╝emy por├│wna─ç ze ┼Ťmierci─ů poniewa┼╝, umieraj─ůc tracimy wszystko....
Poka┼╝ wi─Öcej...

Ponad s┼éowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019 rozwi─ůzania

Po┼Ťr├│d wielu przedmiot├│w, z kt├│rymi kontakt maj─ů uczniowie szk├│┼é ┼Ťrednich jednym z tych, kt├│re zaliczane s─ů do wa┼╝niejszych z pewno┼Ťci─ů jest j─Özyk polski. J─Özyk polski jest uznawany jako jeden z trudniejszych na wiecie, wielu obcokrajowc├│w przyznaje, ┼╝e jego nauka sprawia im wielkie problemy. Nie ma si─Ö co dziwi─ç, wymowa wielu s┼é├│w jest niezwykle trudna, zw┼éaszcza je┼Ťli zawieraj─ů polskie znaki i dwuznaki. Ponadto zasady gramatyki polskiej, odmiany s┼é├│w i wiele podobnych zasad decyduj─ůcych o prawid┼éowo┼Ťci wymowy s─ů niezwykle zawi┼ée i w zwi─ůzku z tym bywaj─ů ci─Ö┼╝ko przyswajalne. 

Jednak nauka j─Özyka polskiego  jako j─Özyka ojczystego jest dla uczni├│w niezwykle wa┼╝na dlatego odpowiednie podr─Öczniki, kt├│re s─ů do tego wykorzystywane s─ů niezwyk┼ée istotne. Ponad s┼éowami 3 to podr─Öcznik wydawnictwa Nowa Era, przygotowany z my┼Ťl─ů o jak najlepszym przygotowaniu uczni├│w do zrozumienia j─Özyka polskiego oraz czekaj─ůcej ich w nied┼éugim czasie matury. Egzamin z j─Özyka polskiego jest bowiem obowi─ůzkowy na maturze, dlatego w┼éa┼Ťciwe przygotowanie do niego jest niezwyk┼ée istotne. Cz─Ö┼Ť─ç pierwsza podr─Öcznika wykorzystywana jest w pierwszym p├│┼éroczu nauki w 3 klasie technikum lub liceum, bez wzgl─Ödu na to czy realizowany jest poziom podstawowy czy poziom rozszerzony. 

Podr─Öcznik zosta┼é opracowany przez zesp├│┼é autor├│w posiadaj─ůcych odpowiedni─ů wiedze, jak r├│wnie┼╝ do┼Ťwiadczenie w tworzeniu podr─Öcznik├│w. Mieli przed sob─ů nie lada wyzwanie, poniewa┼╝ podr─Öcznik musia┼é uwzgl─Ödnia─ç zmiany wynikaj─ůce z reformy edukacji przeprowadzonej w 2019 roku. Likwidacja gimnazj├│w i przywr├│cenie o┼Ťmiu klas szko┼éy podstawowej by┼éo najwa┼╝niejsz─ů wprowadzon─ů przez ni─ů zmian─ů. To spowodowa┼éo konieczno┼Ť─ç napisania podr─Öcznik├│w od nowa, zw┼éaszcza tych dla szk├│l ┼Ťrednich. Likwidacja gimnazjum spowodowa┼éa skr├│cenie czasu nauki przed szko┼é─ů ┼Ťredni─ů, tym samym wi─Öc konieczne by┼éo roz┼éo┼╝enie materia┼éu z brakuj─ůcego roku na lata nauki przede wszystkim w szkole ┼Ťredniej. Podr─Öcznik dla trzeciej klasy szko┼éy ponadpodstawowej uwzgl─Ödnia nie tylko zmiany wynikaj─ůce z efekt├│w przeprowadzonej reformy, ale r├│wnie┼╝ zawiera elementy kt├│re maja jak najlepiej przygotowa─ç uczni├│w do nadchodz─ůcej wielkimi krokami matury. 

G┼é├│wnymi zagadnieniami, kt├│re poruszane s─ů w tym podr─Öczniku s─ů przede wszystkim te zwi─ůzane z tekstami literackimi. Uczniowie musz─ů bowiem rozumie─ç teksty pod wieloma k─ůtami, umie─ç nie tylko je odpowiednio zinterpretowa─ç ale r├│wnie┼╝ wskaza─ç odpowiedni kontekst oraz umie─ç na jego podstawie stworzy─ç charakterystyki g┼é├│wnych postaci czy na przyk┼éad opisy przyrody. Zwr├│ci─ç nale┼╝y uwag─Ö na to, ┼╝e w kanonie lektur szkolnych znajduje si─Ö bardzo wiele utwor├│w tw├│rc├│w z ubieg┼éych wiek├│w co sprawia ┼╝e mog─ů wyst─ůpi─ç spore trudno┼Ťci z jego w┼éa┼Ťciwym zrozumieniem, na przyk┼éad poprze u┼╝ycie s┼é├│w, kt├│re od wielu lat nie s─ů w powszechnym u┼╝yciu. 

Podr─Öcznik zosta┼é niezwykle ciekawie opracowany, aby jego czytanie nie nu┼╝y┼éo uczni├│w i umo┼╝liwia┼éo znacznie ┼éatwiejsze przyswojenie wiedzy. Wiadomo┼Ťci, kt├│re uczniowie musz─ů przyswoi─ç zosta┼éy podzielone na niezwyk┼ée czytelne bloki, a ka┼╝dy z nich odnosi si─Ö do konkretnego zagadnienia, dok┼éadnie je omawiaj─ůc i wyja┼Ťniaj─ůc. Taki podzia┼é sprawia, ┼╝e uczniowie zyskuj─ů now─ů wiedz─Ö, kt├│r─ů mog─ů zapami─Öta─ç szybko, a tak┼╝e sprawdzi─ç swoj─ů wiedz─Ö. Po ka┼╝dym zagadnieniu w podr─Öczniku znale┼║─ç mo┼╝na powt├│rki, kt├│re pomog─ů w utrwaleniu zdobytych w  danym dziale wiadomo┼Ťci. Uczniowie poza samym zrozumieniem tekstu i wydobyciu z niego potrzebnych informacji musz─ů jeszcze wiedzie─ç, jak je przedstawi─ç w wymaganej przez nauczycieli formie, jak r├│wnie┼╝ to, jak por├│wna─ç dany tekst z innymi tekstami czy nawet z innymi mediami jak na przyk┼éad interpretacje filmowe. Tw├│rcy podr─Öcznika bardzo du┼╝y nacisk  k┼éad─ů przede wszystkim na to, aby przygotowa─ç uczni├│w do matury. Dlatego wiele polece┼ä z dzia┼éu powt├│rkowego oraz t┼éumaczenia w konkretnych dzia┼éach utrzymane s─ů tak, aby przysz┼éa matura nie napawa┼éa uczni├│w stresem i strachem. 

Je┼╝yk polski i jego dobra znajomo┼Ť─ç, a tak┼╝e umiej─Ötno┼Ťci zwi─ůzane z rozumieniem tekstu s─ů bardzo wa┼╝ne w wielu zawodach. Nie mo┼╝na wi─Öc lekcewa┼╝y─ç jego roli w przysz┼éym ┼╝yciu zawodowym. Dobrym przyk┼éadem mo┼╝e by─ç tutaj na przyk┼éad zw├│d dziennikarza, kt├│rzy wymaga nie tylko tworzenia dobrych tekst├│w, kt├│re b─Öd─ů zwraca─ç uwag─Ö czytelnik├│w, ale r├│wnie┼╝ dobrego zrozumienia zar├│wno przekaz├│w pisemnych i ustnych czy tych, kt├│re mo┼╝na znale┼║─ç w innych kana┼éach informacyjnych. Bardzo wiele daje w┼éa┼Ťnie wiedza wyniesiona ze szko┼éy i umiej─Ötno┼Ťci zar├│wno rozumienia, jak r├│wnie┼╝ odpowiedniego tworzenia r├│┼╝norodnych tekst├│w. Oczywi┼Ťcie r├│wnie┼╝ dobra znajomo┼Ť─ç zasad gramatyki nie pozostaje tutaj bez znaczenia, budowanie zda┼ä zgodnych z ich zasadami nie dla ka┼╝dego jest bezproblemowe, dlatego niezb─Ödne jest odpowiednie przygotowanie w┼éa┼Ťnie poprzez dobre poznanie niezb─Ödnych zasad. 

Podr─Öcznik dzi─Öki swojej ciekawej formie nie tylko t┼éumaczy uczniom zawi┼éo┼Ťci tekst├│w i ich rozumienia, ale r├│wnie┼╝ wspomaga ich samokszta┼écenie, motywuj─ůc do tego poprzez poruszanie zagadnie┼ä w bardzo ciekawy spos├│b. Umiej─Ötno┼Ť─ç samodzielnego my┼Ťlenia i wyra┼╝ania swoich my┼Ťli w odpowiedni spos├│b to wynik w┼éa┼Ťciwego przygotowania w┼éa┼Ťnie z j─Özyka polskiego. Nauczyciele bardzo ch─Ötnie wybieraj─ů ten w┼éa┼Ťnie podr─Öcznik, co z pewno┼Ťci─ů potwierdza jego wysoka jako┼Ť─ç i odpowiednie przygotowanie do nauczania. Od wielu lat bowiem mog─ů samodzielnie decydowa─ç o tym, jaki podr─Öcznik wybior─ů dla swoich uczni├│w, zazwyczaj przez ca┼é─ů szko┼é─Ö korzystaj─ů z pozycji jednego wydawnictwa. 

Informacje o ksi─ů┼╝ce:

Rok wydania

2021

Wydawnictwo

Nowa Era

Autorzy

Joanna Ko┼Ťcierzy┼äska, Anna Cisowska, Aleksandra Wr├│blewska, Ma┼égorzata Matecka, Anna R├│wny, Joanna Ginter.

ISBN

978-83-267-4045-9