Wzór na energię potencjalną sprężystości podaliśmy na podstawie wyników doświadczenia, w którym badaliśmy zależność wydłużenia sprężyny od siły powodującej to wydłużenie, Z zachowaniem zasad bezpieczeństwa wykonaj doświadczenie pozwalające bezpośrednio sprawdzić, że energia potencjalna sprężystości jest wprost proporcjonalna do kwadratu wydłużenia.
a) Przygotuj dużą deskę oraz rozciąg gumkę recepturkę, dwie pinezki, plastikową nakrętkę od butelki i linijkę. Nakrętkę wypełnij plasteliną.
b) Przywiąż końce gumki do pinezki i wbij pinezki w deskę tak, aby gumka była luźna.
c) Narysuj na desce podziałkę co 5 mm prostopadłą do linii pinezek.
d) Napnij gumkę i włóż do niej - jak do procy - nakrętkę ustawioną plasteliną do góry.
e) Zmierz drogę s przebytą przez wystrzeloną nakrętkę w zależności od wychylenia środka gumki x …. Dla każdego wychylenia powtórz pomiar kilka razy i podaj średni wynik wraz z niepewnością pomiarową.
f) Narysuj w zeszycie wykresy zależności s(x) i s(x2). Wyciągnij wnioski z doświadczenia.
Zaloguj się lub stwórz nowe konto
aby zobaczyć zadanie!
Zadaj pytanie tutaj i otrzymaj rozwiazanie w kilka sekund!
Warto wiedzieć
Zadanie o treści: Wzór na energię potencjalną sprężystości podaliśmy na podstawie wyników doświadczenia, w którym badaliśmy zależność wydłużenia sprężyny od siły powodującej to wydłużenie, Z zachowaniem zasad bezpieczeństwa wykonaj doświadczenie pozwalające bezpośrednio sprawdzić, że energia potencjalna sprężystości jest wprost proporcjonalna do kwadratu wydłużenia. a) Przygotuj dużą deskę oraz rozciąg gumkę recepturkę, dwie pinezki, plastikową nakrętkę od butelki i linijkę. Nakrętkę wypełnij plasteliną. b) Przywiąż końce gumki do pinezki i wbij pinezki w deskę tak, aby gumka była luźna. c) Narysuj na desce podziałkę co 5 mm prostopadłą do linii pinezek. d) Napnij gumkę i włóż do niej - jak do procy - nakrętkę ustawioną plasteliną do góry. e) Zmierz drogę s przebytą przez wystrzeloną nakrętkę w zależności od wychylenia środka gumki x …. Dla każdego wychylenia powtórz pomiar kilka razy i podaj średni wynik wraz z niepewnością pomiarową. f) Narysuj w zeszycie wykresy zależności s(x) i s(x2). Wyciągnij wnioski z doświadczenia.
Zadanie zweryfikowane przez pracownika serwisu
Rozwiązanie tego zadania przygotował nauczyciel
Nauczyciel fizyki klas I - IV LO / Technikum W swojej pracy Janina skupia się nie tylko na przekazywaniu wiedzy z zakresu fizyki, ale również na rozwijaniu umiejętności poznawczych swoich uczniów. Zachęca do samodzielnej pracy i poznawania nowych zagadnień oraz prowadzić ich do samodzielnego wnioskowania i rozwiązywania problemów.
Janina Sonkisz posiada 7000 rozwiązanych zadań w naszym serwisie
Rok wydania
2019
Wydawnictwo
Nowa Era
Autorzy
Marcin Braun, Agnieszka Byczuk, Krzysztof Byczuk, Elżbieta Wójtowicz
ISBN
978-83-267-3650-6
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 1 strona 192
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 5 strona 204
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 4 strona 179
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 5 strona 44
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 5 strona 114
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 4 strona 204
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 3c strona 83
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 1 strona 114
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 5b strona 99
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 2 strona 34
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 5b strona 15
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 2.4 strona 231
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 2 strona 44