Zależność energii potencjalnej od wysokości wprowadziliśmy za pomocą obliczeń. Można ją również wyznaczyć doświadczalnie. W tym celu należy przeprowadzić doświadczenie podobne do opisanego na s. 193. Wymaga ono opracowania wyników wielu pomiarów, dlatego możecie wykonać je w kilka osób i podzielić się pracą.
a) Zbuduj równie pochyłą taką jak w doświadczeniu ze s. 193
b) Odmierz 6 cm wzdłuż równi od jej dolnej krawędzi i postaw w tym miejscu samochodzik
c) Puść samochodzik prosto w dół. Zmierz łączną drogę pokonaną przez niego od momentu wypuszczenia do jego zatrzymania się. Powtórz pomiar pięć razy, oblicz średnią i niepewność pomiaru.
d) Wykonaj pomiary ponownie, lecz tym razem odmierz 12 cm, a w kolejnych etapach doświadczenia 18 cm i 24 cm od dolnej krawędzi równi.
e) Sporządź w zeszycie wykres zależności drogi pokonanej przez samochodzik od wysokości, z jakiej zjeżdżał, i sprawdź, czy punkty pomiarowe wraz z niepewnościami układają się na prostej.
Zaloguj się lub stwórz nowe konto
aby zobaczyć zadanie!
Zadaj pytanie tutaj i otrzymaj rozwiazanie w kilka sekund!
Warto wiedzieć
Zadanie o treści: Zależność energii potencjalnej od wysokości wprowadziliśmy za pomocą obliczeń. Można ją również wyznaczyć doświadczalnie. W tym celu należy przeprowadzić doświadczenie podobne do opisanego na s. 193. Wymaga ono opracowania wyników wielu pomiarów, dlatego możecie wykonać je w kilka osób i podzielić się pracą. a) Zbuduj równie pochyłą taką jak w doświadczeniu ze s. 193 b) Odmierz 6 cm wzdłuż równi od jej dolnej krawędzi i postaw w tym miejscu samochodzik c) Puść samochodzik prosto w dół. Zmierz łączną drogę pokonaną przez niego od momentu wypuszczenia do jego zatrzymania się. Powtórz pomiar pięć razy, oblicz średnią i niepewność pomiaru. d) Wykonaj pomiary ponownie, lecz tym razem odmierz 12 cm, a w kolejnych etapach doświadczenia 18 cm i 24 cm od dolnej krawędzi równi. e) Sporządź w zeszycie wykres zależności drogi pokonanej przez samochodzik od wysokości, z jakiej zjeżdżał, i sprawdź, czy punkty pomiarowe wraz z niepewnościami układają się na prostej.
Zadanie zweryfikowane przez pracownika serwisu
Rozwiązanie tego zadania przygotował nauczyciel
Nauczyciel fizyki klas I - IV LO / Technikum W swojej pracy Janina skupia się nie tylko na przekazywaniu wiedzy z zakresu fizyki, ale również na rozwijaniu umiejętności poznawczych swoich uczniów. Zachęca do samodzielnej pracy i poznawania nowych zagadnień oraz prowadzić ich do samodzielnego wnioskowania i rozwiązywania problemów.
Janina Sonkisz posiada 7000 rozwiązanych zadań w naszym serwisie
Rok wydania
2019
Wydawnictwo
Nowa Era
Autorzy
Marcin Braun, Agnieszka Byczuk, Krzysztof Byczuk, Elżbieta Wójtowicz
ISBN
978-83-267-3650-6
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 1 strona 114
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 1c strona 114
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 5a strona 61
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 3 strona 65
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 3.1 strona 89
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 4 strona 71
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 3 strona 204
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 3.2 strona 89
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 3 strona 114
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 2 strona 54
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 3 strona 179
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 3a strona 210
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 2b strona 78
Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony zadanie 1.2 strona 88