Card image cap

10 metod, dzi─Öki kt├│rym zadania domowe stan─ů si─Ö ┼éatwiejsze

Praca domowa szczególnie z przedmiotów ┼Ťcis┼éych to zdaniem wielu uczniów najgorsza cz─Ö┼Ť─ç szko┼éy. Dlatego cz─Östo zamiast samodzielnie je wykonywa─ç, nie odrabiaj wszystkich lub te┼╝ szukaj─ů sposobu na to, aby spisa─ç rozwi─ůzane zadanie od kolegów. Taki sposób jednak nie pozwala na to, aby nabyta wiedza si─Ö utrwala┼éa, co jest g┼éównym celem zada┼ä domowych.

1- odpowiednie warunki

Prace domowe powinny by─ç odrabiane w odpowiednich warunkach. Tylko wtedy mo┼╝na si─Ö odpowiednio skupi─ç na ich wykonywaniem. Potrzebne jest miejsc na roz┼éo┼╝enie zeszytów, dobrze je┼Ťli jest go wi─Öcej aby mo┼╝na by┼éo jednocze┼Ťnie korzysta─ç równie┼╝ z ksi─ů┼╝ek. Do kompletu tak┼╝e wygodne krzes┼éo oraz o┼Ťwietlenie, co pomaga zachowa─ç dobry wzrok i zapobiega─ç innym problemom zdrowotnym, jak na przyk┼éad wady postawy. Warto tak┼╝e wy┼é─ůczy─ç urz─ůdzenia takie jak telefon czy telewizor, aby nie rozprasza┼éy zbytnio uwagi. Je┼Ťli to mo┼╝liwe, pomieszczenie w którym b─Öd─ů odrabiane lekcje powinno by─ç wcze┼Ťniej przewietrzone, co sprzyja my┼Ťleniu.

2 – samodzielnie odrabianie prac domowych

Skuteczno┼Ť─ç prac domowych jest dobra tylko wtedy, kiedy uczniowie samodzielnie zabieraj─ů si─Ö za ich rozwi─ůzywanie. Przepisanie rozwi─ůzanych zada┼ä nie pozwala utrwali─ç wiedzy, dlatego je┼Ťli ucze┼ä chce jak najlepiej zapami─Öta─ç wiadomo┼Ťci, powinien prace domowe odrabia─ç samodzielnie. Oczywi┼Ťcie nie wszystkie zadania mog─ů by─ç ┼éatwe do rozwi─ůzania od razu, jednak warto próbowa─ç najpierw samodzielnie pokona─ç zadania. Oczywi┼Ťcie wskazane jest korzystanie z takich pomocy jak podr─Öczniki czy notatki. Mo┼╝na równie┼╝ poprosi─ç kogo┼Ť o pomoc, je┼Ťli samodzielne odrabianie nie idzie zbyt dobrze.

3 – odpowiednio przygotowa─ç notatki

Do odrabiania prac domowych, szczególnie tych obejmuj─ůcych aktualn─ů wiedz─Ö z bie┼╝─ůcej lekcji dobrze jest przygotowa─ç sobie odpowiednie notatki. Zeszyty i podr─Öczniki z dan─ů lekcj─ů z pewno┼Ťci─ů pomog─ů w tym, aby szybciej odrobi─ç zadania domowe i tym samym znacznie lepiej przyswoi─ç wiadomo┼Ťci.

4 – zacz─ů─ç od naj┼éatwiejszych

Dobr─ů metod─ů na skuteczne odrabianie prac domowych jest zacz─ů─ç od tych naj┼éatwiejszych, czyli takich co do których dany ucze┼ä nie ma w─ůtpliwo┼Ťci odno┼Ťnie sposobu ich robienia jak równie┼╝ jest pewny odpowiedniego wyniku. W nast─Öpnym kroku dobrze jest rozpracowa─ç nico trudniejsze zadania, za┼Ť te najtrudniejsze zostawi─ç sobie na koniec. Wówczas mo┼╝na oszcz─Ödzi─ç sporo czasu na odrobienie prac domowych. Cz─Östo uczniowie wykonuj─ů prace domowe po kolei, i je┼Ťli trafi─ů na trudniejsze zadanie wówczas zajmuje im ono sporo czasu. Tym samym trac─ů na nie sporo si┼é i cz─Östo po jego rozwi─ůzaniu nie maj─ů zbyt wiele ochoty na dalsze odrabianie prac, nawet je┼Ťli pozosta┼éy tylko ┼éatwe zadania. Przyj─Öcie takiego sposoby wykonywania prac domowych pozwala wyrobi─ç sobie pewien nawyk, który cz─Östo jest przydatny równie┼╝ w szkole, podczas rozwi─ůzywania prac klasowych. Dzi─Öki temu mo┼╝na w wyznaczonym czasie rozwi─ůza─ç nieco wi─Öcej zada┼ä co tym samym skutkuje wy┼╝sz─ů ocen─ů.

5 – korzysta─ç z brudnopisów

Cz─Östo odrabianie prac domowych, szczególnie z do┼Ť─ç trudnych tematów mo┼╝e sko┼äczy─ç si─Ö nieprawid┼éowym tokiem rozwi─ůzywania i tym samym spor─ů ilo┼Ťci─ů skre┼Ťle┼ä w zeszycie. Dlatego warto korzysta─ç z brudnopisów, które pomagaj─ů skuteczniej rozwi─ůzywa─ç zadania bez obaw o ich czytelno┼Ť─ç w zeszytach. W brudnopisie mo┼╝na kre┼Ťli─ç do woli i rozwi─ůzywa─ç to samo zadanie kilka czy nawet kilkana┼Ťcie razy. Do zeszytu najlepiej przepisa─ç w sytuacji, gdy zarówno sposób jego wykonania, jak równie┼╝ wynik ko┼äcowy s─ů pewne. Dotyczy to nie tylko przedmiotów ┼Ťcis┼éych, ale równie┼╝ takich jak j─Özyk polski czy j─Özyk obcy. Tutaj równie┼╝ mo┼╝na nie tylko pope┼éni─ç wiele pomy┼éek, ale po napisaniu tekstu mo┼╝e si─Ö okaza─ç, i┼╝ ucze┼ä chcia┼éby go nieco zmieni─ç. Czytelnie wpisane w zeszycie prace domowe s─ů niezwykle pomocne w dalszym toku nauki, bowiem je┼Ťli natrafi si─Ö ponownie na takie zadanie bez problemu mo┼╝na do niego wróci─ç.

6 – korzysta─ç z podr─Öczników

Podr─Öczniki s─ů obowi─ůzkowe do ka┼╝dego przedmiotu, to, jaki ma by─ç wykorzystany w danej szkole jest wy┼é─ůcznie decyzja nauczyciela. Niektórzy uczniowie zapominaj─ů, ┼╝e w przypadku odrabiania prac domowych odpowiednie korzystanie z podr─Öcznika jest bardzo istotne. S─ů one tak napisane, aby zawiera┼éy nie tylko bie┼╝─ůce wiadomo┼Ťci, ale równie┼╝ odpowiednio podane przypomnienia z poprzednich dzia┼éów. W przypadku przedmiotów ┼Ťcis┼éych wa┼╝ny jest dost─Öp do wzorów i formu┼éek. W podr─Öczniku takim jak: https://www.zadania.pl/chemia/ksiazka/31/to-jest-chemia-1-zakres-podstawowy-reforma-2019 s─ů one odpowiednio opisane i wyró┼╝nione, aby mo┼╝na by┼éo szybko je odszuka─ç równie┼╝ wzrokiem. To znacznie przyspiesza nie tylko rozwi─ůzywanie zada┼ä domowych, ale równie┼╝ ca┼éy proces nauki.

7 – nie odk┼éada─ç na pó┼║niej

Do┼Ť─ç istotn─ů kwesti─ů jest to, aby nie odk┼éada─ç odrabiania prac domowych. Dotyczy to zw┼éaszcza przedmiotów takich, których nie ma w codziennym planie zaj─Ö─ç szkolnych, jak na przyk┼éad fizyka czy j─Özyki obce. Cz─Östo uczniowie nie maj─ů ochoty na odrabianie pracy domowej tego samego dnia, dlatego odk┼éadaj─ů ich wykonanie na kolejne dni. Jednak efektem zazwyczaj jest to, ┼╝e gdy w ko┼äcu usi─ůd─ů do zada┼ä domowych, maj─ů z nim spory problem. Najlepiej jest po┼Ťwi─Öci─ç nieco wi─Öcej czasu, i odrobi─ç zadane prace domowe tego samego dnia co lekcja. Wówczas w g┼éowie zostaje spora ilo┼Ť─ç bie┼╝─ůcego materia┼éu, dzi─Öki czemu mo┼╝na go znacznie lepiej utrwali─ç i tym samym odrabianie prac domowych pójdzie znacznie szybciej. Takie odk┼éadanie prowadzi tak┼╝e do sytuacji, gdzie potem w ci─ůgu jednego dnia czy nawet popo┼éudnia uczniowie musz─ů odrobi─ç spor─ů ilo┼Ť─ç zada┼ä na lekcje na kolejny dzie┼ä.

8 – robi─ç sobie przerwy

Krótkie przerwy w czasie odrabiania prac domowych s─ů bardzo wa┼╝ne. Pomagaj─ů oczy┼Ťci─ç umys┼é i na chwil─Ö oderwa─ç si─Ö od pracy. Bywa, ┼╝e taka krótka przerwa pozwala znacznie lepiej zacz─ů─ç my┼Ťle─ç i tym samym szybciej znale┼║─ç rozwi─ůzanie danej kwestii. Oczywi┼Ťcie czas podczas takich przerw nale┼╝y odpowiednio wykorzysta─ç, nie powinno si─Ö si─Öga─ç po telefon czy siada─ç przed telewizorem. To bowiem do┼Ť─ç mocno rozprasza, dlatego przerw─Ö najlepiej wykorzysta─ç na zjedzenie przek─ůski czy wizyt─Ö w toalecie. Oczywi┼Ťcie takie przerwy nie powinny by─ç zbyt d┼éugie, wystarczy kilka minut. Ponadto nie powinny by─ç tak┼╝e zbyt cz─Öste, najlepsze s─ů nie cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ co pó┼é godziny, wówczas mo┼╝na si─Ö skupi─ç na pracy domowej.

9 – najpierw obiad potem lekcje

Cz─Östo uczniowie chc─ůc szybko odrobi─ç zadania domowe wyci─ůgaj─ů zeszyty przed posi┼ékiem i przed innymi czynno┼Ťciami. Jednak mo┼╝e si─Ö okaza─ç, i┼╝ nie jest to dobre posuni─Öcie, poniewa┼╝ g┼éód mo┼╝e skutecznie uniemo┼╝liwia─ç odrabianie lekcji. Dlatego warto najpierw co┼Ť zje┼Ť─ç i czego┼Ť si─Ö napi─ç, a dopiero potem usi─ů┼Ť─ç do odrabiania lekcji. Ponadto w czasie odrabiania lekcji lepiej nie mie─ç w blisko┼Ťci talerza z przek─ůskami, mog─ů bowiem do┼Ť─ç mocno rozprasza─ç, nie mówi─ůc o tym, ┼╝e mog─ů zabrudzi─ç ksi─ů┼╝ki czy zeszyty, co nie tylko nie b─Ödzie estetycznie wygl─ůda─ç, ale równie┼╝ mo┼╝e powodowa─ç ich nieczytelno┼Ť─ç.

10 – korzysta─ç z dodatkowych ksi─ů┼╝ek

Cz─Östo uczniowie si─Ögaj─ů jedynie po wskazane przez nauczyciela podr─Öczniki zapominaj─ůc o innych, dodatkowych mo┼╝liwo┼Ťciach. Wprawdzie s─ů one bardzo starannie opracowane i zawieraj─ů wszystkie niezb─Ödne informacje, jak: https://www.zadania.pl/biologia/ksiazka/37/biologia-na-czasie-1-zakres-podstawowy-reforma-2019, jednak mo┼╝e si─Ö okaza─ç, i┼╝ dla wielu uczniów ilo┼Ť─ç przekazywanych w nich informacji nie b─Ödzie dostateczna. Cz─Östo wydawnictwa umo┼╝liwiaj─ů zakup dodatkowych pozycji, jak na przyk┼éad zestawy ─çwicze┼ä czy zbiory zada┼ä, które bardzo skutecznie pozwalaj─ů utrwali─ç nabyte wiadomo┼Ťci. Bywa, ┼╝e nauczyciele zalecaj─ů korzystanie z nich, a nawet zadaj─ů prace domowe w┼éa┼Ťnie z tych dodatkowych pozycji, aby jeszcze bardziej poszerzy─ç wiedz─Ö swoich uczniów. Dowolno┼Ť─ç nauczycieli w wyborze podr─Öczników i innych pomocy naukowych sprawiaj─ů, ┼╝e ka┼╝dy samodzielnie okre┼Ťla ksi─ů┼╝ki, jakie maj─ů zakupi─ç jego uczniowie. Zazwyczaj nauczyciele przez ca┼éy tok nauki korzystaj─ů z pozycji tego samego wydawnictwa.

Gotowe rozwi─ůzania wszystkich podr─Öcznik├│w szkolnych!

Szukasz rozwi─ůzania zadania z matematyki, chemii, fizyki, biologii? Dobrze trafi┼ée┼Ť!
Wszystkie rozwi─ůzania, wszystkich podr─Öcznik├│w wszystkich klas w jednym miejscu!
Znajd┼║ swoje zadanie i ciesz si─Ö gotowym rozwi─ůzaniem!

Przegl─ůdaj rozwi─ůzane zadania!
Podobne wpisy na blogu:
10 rozwi─ůza┼ä jak prze┼╝y─ç technikum

┼Ürednie szko┼éy to dla m┼éodzie┼╝y sporo nowych wyzwa┼ä, które wi─ů┼╝─ů si─Ö przede wszystkim z nauk─ů, ale równie┼╝ ze zmian─ů otoczenia oraz znajomych. Nie oznacza to jednak, i┼╝ ┼Ťrednia szko┼éa ma...

Czytaj ca┼éo┼Ť─ç
10 rozwi─ůza┼ä jak prze┼╝y─ç liceum

Szko┼éa ┼Ťrednia dla uczniów to cz─Östo spore wyzwanie. Po wielu latach sp─Ödzonych w szkole podstawowej i nawi─ůzaniu nowych przyja┼║ni musz─ů opu┼Ťci─ç mury dotychczasowej szko┼éy i uda─ç si─Ö do nowego miejsca,...

Czytaj ca┼éo┼Ť─ç
10 sposob├│w by lepiej przygotowa─ç si─Ö do egzamin├│w

Egzaminy w szkole, bez wzgl─Ödu na poziom nauki, zawsze wi─ů┼╝─ů si─Ö ze stresem dla uczniów. Nie dziwi wi─Öc fakt, ┼╝e poszukuj─ů oni dobrych sposobów na to, aby przygotowa─ç si─Ö do...

Czytaj ca┼éo┼Ť─ç